بهترین روش های خانگی دفع موریانه

در این مقاله 14 مورد از بهترین روش های خانگی دفع موریانه ها آورده شده است. این روش ها می تواند به خوبی شر موریانه ها را از زندگیتان کم کنند.

آیا با تهاجم موریانه مواجه هستید؟ آیا به دنبال روش های طبیعی از بین بردن این آفات مخرب می گردید؟

اگر پاسختان به این دو سوال مثبت است، این مقاله می تواند شما را به هدفتان برساند.

قبل از بررسی روش های خانگی دفع موریانه، بیان چند نکته ضروری است:

اگر با آلودگی گسترده موریانه روبرو هستید، بهتر است که درمان های طبیعی را فراموش کرده و با استفاده از سم حرفه ای ضد موریانه؛ شر این آفات را از زندگی خود کم کنید. ممکن است به نظر برسد نیازی به این کار نیست، اما موریانه ها می توانند آسیب شدیدی به ساختار خانه شما وارد کنند.

 در صورت ورود موریانه ها به ساختار چوبی خانه شما، آسیب های جدی به سازه وارد می شود. برطرف کردن این خسارات، نیاز به صرف هزینه و زمان زیاد دارد و گاهی جبران ناپذیر است. در چنین شرایطی بسیاری از سازه ها غیر قابل سکونت می شوند.

راهکارهای مفید برای رهایی از موریانه ها

1. از بین بردن موریانه با روغن مرکبات:

روغن مرکبات از جمله مواد مؤثر در دفع موریانه ها هستند که اغلب افراد آن را نمی شناسند. این روغن ها برای از بین بردن موریانه بسیار مفیدند و به راحتی در دسترس هستند. برای اثر گذاری بیشتر، از روغن های ارگانیک با درصد خلوص بالا استفاده کنید.

ماده مؤثره اصلی روغن مرکبات که برای موریانه ها کشنده است، دی-لیمونین نام دارد.

می توان به جای استفاده از روغن مرکبات، از دی-لیمونین خالص استفاده کرد اما به دلیل احتراق پذیری آن، این کار توصیه نمی شود. رایحه مرکبات، از این ترکیب حاصل می شود و دلیل عطر پوست لیمو و پرتقال، وجود همین ماده است. دی لیمونین در اغلب محصولات شوینده، به عنوان حلال به کار برده می شود.

موارد لازم برای از بین بردن موریانه با روغن مرکبات:

• دستکش

• روغن مرکبات

• دستمال

روش استفاده از روغن مرکبات:

دستکش را پوشیده، سپس پارچه را به روغن آغشته کنید. روغن را روی سطحی که موریانه ها در آن دیده می شوند بمالید. این کار را به مدت چند روز تکرار و از میزان قابل توجهی روغن استفاده کنید. موریانه ها در اثر تماس با روغن، کشته خواند شد.

در صورت آلودگی شدید، در بخش چوبی که می دانید موریانه ها در آن حضور دارند سوراخی ایجاد کنید. برای یافتن این محل می توانید از گوشی پزشکی استفاده کنید. پس از شناسایی محل بیشترین فعالیت موریانه ها سوراخی در آنجا ایجاد کرده و روغن را به داخل سوراخ تزریق کنید. تزریق روغن را به مدت چند روز ادامه دهید. با این روش، پس از مدتی تعداد زیادی موریانه را از بین خواهید برد.

2. استفاده از خاک دیاتومه برای دفع موریانه ها:

خاک دیاتومه، قاتل بسیاری از آفات است. این ماده، از مورچه های نجار گرفته تا موریانه و سایر حشرات، همه آفات را ریشه کن می کند. بزرگترین مزیت استفاده از خاک دیاتومه این است که برای انسان یا حیوانات، سمی نیست. در نتیجه می توان برای از بین بردن آفات با خیال راحت از خاک دیاتومه استفاده کرد.

خاک دیاتومه روشی طبیعی برای دفع موریانه

مکانیسم اثر خاک دیاتومه بر روی موریانه ها:

خاک دیاتومه، پوسته بیرونی موریانه ها و بسیاری از حشرات دیگر را تخریب می کند. در نتیجه پس از طی مدتی کوتاه، پوسته شروع به خشک شدن می کند. در نهایت، موریانه ها در اثر از دست دادن آب بدن و خشک شدن، می میرند.

روش استفاده از خاک دیالتومه برای از بین بردن موریانه ها:

تمام کاری که باید انجام دهید، پاشیدن خاک دیاتومه در مناطقی است که شاهد افزایش فعالیت موریانه در آنجا هستید. یک لایه نازک از خاک دیاتومه، بهترین تاثیر را بر روی موریانه ها دارد.

برای یک هفته، روند پاشیدن خاک دیاتومه را یک بار در روز، تکرار و سپس وضعیت را مجدداً ارزیابی کنید. این کار به تشخیص اثربخشی این روش و تصمیم گیری درباره گام های بعدی که باید بردارید کمک خواهد نمود. استفاده از خاک دیاتومه در اطراف فونداسیون منزل نیز برای پیشگیری از آلودگی موریانه در منازل، مؤثر است.

3. روغن نیم:

روغن نیم بوی عجیبی دارد، اما استفاده از آن غیر سمی و بی خطر است. بسیاری از آفات خانگی تنها با بوی روغن نیم، دفع می شوند و این روغن آسیبی به آن ها نمی رساند. روش استفاده از این روغن، شباهت زیادی با استفاده از روغن مرکبات دارد و از بعضی جهات، حتی مؤثرتر از آن است.

مکانیسم اثر روغن نیم:

دلیل این امر این است که، روغن نیم یک تنظیم کننده رشد طبیعی است. یعنی این که از پوست اندازی موریانه ها جلوگیری می کند. پوست اندازی برای رشد و بالغ شدن موریانه ها لازم و ضروری است.

در واقع روغن نیم باعث توقف تغذیه و تخم گذاری موریانه ها و درنتیجه نابودی سریع آلودگی موریانه می شود.

توجه: برای اینکه موریانه ها توسط روغن نیم از بین بروند، باید با آن تماس داشته باشند. بنابراین باید روغن را در مناطق استراتژیک دارای تمرکز بالای موریانه، قرار دهید. روغن نیم را می توانید در بسیاری از فروشگاه ها و بصورت آنلاین خریداری کنید.

نکات مهم استفاده از روغن نیم برای دفع موریانه ها:

• در استفاده از روغن سخاوتمندانه عمل کنید.

• هر نوع اثاثیه ای که توسط موریانه ها خورده می شود را به روغن نیم آغشته کنید.

• روغن را مرتباً مورد استفاده قرار دهید.

استفاده از روغن نیم در نقاط مناسب، موریانه ها را می کشد و از آلودگی مجدد نیز جلوگیری می کند.

4. بوراکس

بوراکس یک موریانه کش قدرتمند است و موریانه های زیر زمینی را به سرعت و به شکلی مؤثر از بین می برد. بوراکس روش طبیعی عالی، برای از بین بردن موریانه است. حتی برخی از متخصصان دفع موریانه نیز از بوراکس برای کشتن موریانه ها بهره می برند.

روش اثرگذاری بوراکس بر روی موریانه ها:

بوراکس نیز مانند خاک دیاتومه، باعث دهیدراته شدن موریانه ها می‌شود. همچنین با ایجاد اختلال در سیستم عصبی موریانه ها، این آفات مزاحم را از بین می برد. برای اطمینان از کشته شدن موریانه ها، باید هر 2 تا 3 روز یکبار، استفاده از بوراکس تکرار شود.

برای دفع انواع موریانه با استفاده از بوراکس، این ماده را به طور مساوی در نقاطی که موریانه ها مشاهده شده اند، بریزید. برخی از افراد برای پیشگیری از موریانه، از اسپری بوراکس بر روی بخش های چوبی استفاده می کنند.

نحوه ساخت اسپری ضد موریانه بوراکس:

• 1 قاشق غذاخوری بوراکس را درون یک بطری اسپری بریزید.

• 230 گرم آب به آن اضافه کنید.

مراحل تهیه اسپری بوراکس

مخلوط را به خوبی تکان دهید. سپس به مبلمان چوبی و نقاطی که آلوده به موریانه هستند، اسپری کنید. این روش طبیعی بسیار خوب جواب می دهد، اما در صورت نگهداری از حیوانات خانگی، باید در استفاده از این روش بسیار محتاط باشید. بوراکس در صورت خورده شدن، می تواند برای حیوانات خانگی سمی باشد. بنابراین اگر حیوان خانگی دارید، بهتر است از روش های دیگر دفع موریانه را امتحان کنید.

5. مقوای مرطوب، قاتل فریبنده موریانه ها:

مقوای مرطوب، یک راه حل قدیمی اما مؤثر برای مشکل موریانه است. موریانه ها سلولز را دوست دارند و مقوا هم مملو از سلولز است. این ترفند یک قاتل فریبنده برای موریانه ها به شمار می رود و به شما کمک می کند مبارزه آسان تری با موریانه ها داشته باشید.

مقوای مرطوب را در نزدیکی محل آلوده به موریانه قرار دهید. بوی مقوای مرطوب، موریانه ها را به سمت خود می کشاند. کمی صبر کنید تا جمعیت زیادی از موریانه ها، برای خوردن مقوا دور آن جمع شوند. سپس با یک اسپری حشره کش، همه آن ها را از پا دربیاورید.

در صورت امکان، بهتر است مقوا و موریانه ها را به خارج از منزل منتقل کرده، سپس از حشره کش استفاده کنید. اگر می خواهید موریانه ها را درون خانه بکشید، از حشره کش هایی استفاده کنید که برای محیط داخلی، مناسب هستند.

6. نماتود، قاتلی طبیعی برای موریانه ها:

بهترین روش از بین بردن هر آفتی، استفاده از طبیعت بر علیه آن آفت است. پس چرا هنگام مبارزه با موریانه از طبیعت به نفع خود استفاده نکنیم؟

نماتودها نوعی کرم انگلی هستند که علاقه شدیدی به خوردن موریانه ها دارند. تهیه این سلاح های بیولوژیکی از طریق فروشگاه های خاص سموم و کودهای کشاورزی ممکن است. همچنین می توان نماتودها را بصورت آنلاین نیز سفارش داد.

روش استفاده از نماتود برای از بین بردن موریانه ها:

نماتودها را در هر کجا که مشکوک به وجود موریانه است، رها کنید و منتظر بمانید. این کرم ها به راحتی موریانه ها را شکار کرده و شما را از شر این آفات خلاص می کنند.

این فرآیند مکرراً ادامه می یابد، زیرا نماتودها با تولیدمثلشان همواره قاتلین جدیدی برای موریانه ها ایجاد خواهند نمود.

نکته مهم در مورد این روش طبیعی دفع موریانه، اطمینان از انتخاب نوع مناسب نماتود است. در غیر این صورت، خود نماتودها می توانند آفتی برای درختان و محصولات به حساب بیایند.

نماتودهای مناسب برای از بین بردن موریانه ها، طولی بین یک میلیمتر تا چند سانتیمتر دارند. این نماتودها دارای بدنی شفاف، باریک و بدون بند هستند و برای فعالیت بهتر، نیاز به دما و رطوبت دارند.

بهترین روش های خانگی دفع موریانه  | قسمت دوم این مقاله را مطالعه کنید |

 

 

خرید سم موریانه کش ترمیدور

نحوه خرید سم موریانه را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید