چگونه موریانه ها را ریشه کن کنیم؟

در خانه ای که آلوده به موریانه باشد، با کمی دقت، بعضی از نشانه ها قابل مشاهده خواهد بود.

علائم تهاجم موریانه:

• آشکار ترین نشانه تهاجم موریانه، دیدن ازدحام موریانه های بالدار در اطراف چارچوب درب و پنجره خانه شما می باشد. موریانه های در حال  پرواز در واقع یک تیم شناسایی هستند که به نمایندگی از کلونی خود، به دنبال یک مکان جدید و مناسب می گردند. متأسفانه، ممکن است این موریانه های بالدار به راحتی با مورچه های بالدار اشتباه گرفته شوند. اما خوشبختانه سرنخ های زیادی برای شناسایی موریانه های موجود در خانه و یا اطراف آن وجود دارد.

• به دنبال یافتن توده های کوچکی از "خاک اره" باشید. این توده ها در حقیقت فضله های موریانه و بال های ریخته شده آنها است.

• موریانه ها سوراخ های کوچکی در چوب ایجاد می کنند تا مواد زائد خود را از طریق این سوراخ ها، خارج از لانه بریزند.

• همچنین ممکن است متوجه لوله های گلی و یا برآمدگی هایی روی چوب ها شوید. این برآمدگی ها ناشی از موریانه هایی است که در حال ساخت تونل در نزدیکی سطح چوب هستند. لوله های گلی نیز از یک قطعه چوب به قطعه دیگر گسترش یافته اند.

• لوله های گلی موریانه در واقع دالان هایی غنی از رطوبت هستند که بدون اینکه خشک شوند، برای رفت و آمد ایمن موریانه ها استفاده می شود. تخریب چوب و نواقص موجود در ساختارهای چوبی، نیز نشانه هایی از مشکل موریانه است.

• درختان آسیب دیده در اطراف خانه شما ممکن است خبر از بروز مشکل در آینده ای نزدیک بدهند. شاید فعالیت موریانه در درختان نزدیک منزل، نشانه ای از یک خطر قریب الوقوع نباشد؛ اما این کلونی به زودی گروه هایی از موریانه های بالدار را ایجاد خواهد کرد. زمانی که این موریانه های بالدار ظاهر شوند، ممکن است خانه شما در معرض خطر باشد. بهترین و قویترین اقدام در پیشگیری از موریانه، از بین بردن آلودگی های موجود در درخت است.

علائم تهاجم موریانه

چگونه از شر موریانه موجود در خانه خلاص شویم؟

وجود موریانه در خانه می تواند یک تجربه استرس زا باشد. آیا نگران هستید که منزلتان دچار تهاجم موریانه ها شود؟ بهترین راه برای خلاصی از موریانه ها، استفاده از قویترین سم موریانه کش می باشد.

البته پیدا کردن موریانه هایی که خانه شما را آلوده کرده اند، بسیار دل آزار است. موریانه ها برای افراد، خطرناک محسوب نمی شوند. چون سمی نیستند و معمولاً نیش نمی زنند. با این حال، میزان خسارت ناشی از موریانه ها ممکن است بسیار زیاد باشد و هزینه تعمیرات بالایی را بطلبد.

متخصصان کنترل موریانه توصیه می کنند که بهترین راه برای رهایی از موریانه ها در یک خانه، این است که تمهیداتی در خانه خود فراهم کنید تا خانه شما برای موریانه ها جذاب نباشد. این تمهیدات عبارتند از:

پشت بام را تعمیر کنید: سفال های شکسته می توانند باعث ورود رطوبت شده و محیط مناسبی را برای موریانه ها ایجاد کنند. در این حالت آنها به محض ورود، شروع به جویدن و ساختن لانه های خود خواهند کرد.

تهویه هوا را بازبینی نمایید: اگر تهویه هوا داخل پنجره ای نصب شده است، آن را مدام چک کنید. رطوبت ناشی از تهویه هوا باعث می شود چوب اطراف پنجره، مرطوب شود و یک منطقه جذاب برای آلودگی موریانه ایجاد کند.

چوب اطراف خانه خود را بررسی کنید: در طول بهار و تابستان، موریانه ها بیشترین فعالیت را دارند و شما به عنوان مالک خانه، باید گوش به زنگ باشید. زمانی را برای بررسی تیرهای چوبی و مناطق چوبی در اطراف خانه خود اختصاص دهید.  انگشتان خود را روی سطح بیرونی چوب مورد نظر فشار دهید. اگر چوب خرد شود، احتمالاً با تهاجم موریانه ها مواجه هستید. با تشخیص زودهنگام این مسأله، می توانید از شر موریانه ها خلاص شوید و آسیب ها را متوقف کنید.

بررسی چوب ها از نظر وجود موریانه

جعبه های مقوایی را دور بریزید: موریانه ها دوست دارند چیزهایی مانند جعبه های مقوایی را بجوند. اگر تعداد زیادی از آن ها را در اطراف خانه خود دارید، خطر وجود موریانه را در منزل خود افزایش می دهید. وسایل خود را به جای جعبه های مقوایی، در جعبه های پلاستیکی ذخیره کنید. بنابراین اگر موریانه ها وارد اتاق زیر شیروانی شوند، شروع به جویدن جعبه ها نخواهند کرد.

به محل نگهداری هیزم ها دقت کنید: گاهی نیاز است تا هیزم ها را جمع آوری و ذخیره کنید. اما مراقب باشید که آن ها را کجا  نگهداری می کنید. جمع کردن هیزم ها در مقابل دیوارهای خانه، می تواند مشکل ساز باشد و موریانه ها را به منزل شما جذب کند.

رسیدگی به باغ و باغچه: به نوع کود گیاهی مورد استفاده در باغ خود دقت کنید. به جای چوب از کود گیاهی ساخته شده از مواد جایگزین مثل شن یا پلاستیک استفاده نمایید. اطمینان حاصل کنید که کود گیاهی در تماس با خانه شما قرار نداشته باشد.

رطوبت را به حداقل برسانید: مراقب لوله های دارای نشتی و یا هر مکانی که در آن چوب مرطوب وجود دارد، باشید.

پنجره ها و درب ها را درزگیری کنید: هنگامی که گروه موریانه های بالدار ظاهر شدند، می توانند از طریق توری های شکسته پنجره ها و درز و شکاف درب ها، داخل شوند. این قسمت ها را درزگیری کنید.

کف زمین و مبلمان های چوبی را بررسی نمایید: موریانه ها نه تنها تیرهای چوبی، بلکه هر چوبی را که بیابند، می جوند. چوب های سخت موجود در کف خانه را به دقت بررسی کنید و به دنبال یافتن بافت چوبی اسفنجی بگردید. مبلمان چوبی، ایوان و سایر سازه های چوبی موجود در ملک خود را نیز چک کنید.

لباس هایی که روی هم تلنبار شده اند مرتب کنید: موریانه ها به دنبال سلولز هستند و پارچه های خاصی می توانند به اندازه چوب برای موریانه ها جذاب باشند. این لباس های تلنبار شده را جمع آوری و مرتب نمایید تا از حمله موریانه جلوگیری کنید.

موریانه ها لباس هم می خورند

چگونه می توان از موریانه های زیر زمینی خلاص شد؟

موریانه های زیر زمینی در خاک زندگی می کنند و از طریق زمین، وارد خانه شما می شوند. بنابراین، علاوه بر راهروهای موریانه که در داخل و یا خارج از خانه یافت می شود، خاک اطراف خانه و یا محل کار نیز باید مورد سمپاشی قرار گیرد.

سمپاشی و استفاده از طعمه همزمان با پایش خانه، دو روش اصلی هستند که برای خلاص شدن از موریانه های زیر زمینی استفاده می شود.

روش سمپاشی برای از بین بردن موریانه:

یک روش متداول برای از بین بردن موریانه ها، استفاده از مایع موریانه کش در خاک، به عمق 30 سانتیمتر در اطراف ساختمان است.

وقتی موریانه های کارگر، به دنبال یافتن غذا، وارد محیط سمپاشی شده در خاک شوند، به صورت ناخواسته در معرض این سم قرار خواهند گرفت. بنابراین، این روش باعث از بین رفتن کلونی موریانه خواهد شد. علاوه بر خاک، تمام راهرو های موریانه که در قسمت بیرونی و داخلی خانه وجود دارند نیز تحت درمان قرار می گیرند.

اگر خودتان اقدام به از بین بردن موریانه ها با روش هایی غیر از استفاده از سم موریانه کش نمایید، ناکارامد خواهد بود. در نتیجه خانه شما در مقابل تهاجم مجدد و خسارات ناشی از موریانه ها محافظت نخواهد شد.

 

 

خرید سم موریانه کش ترمیدور

نحوه خرید سم موریانه را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید