خسارات موریانه ها

موریانه ها می توانند بدون بروز دادن کوچکترین نشانه ای از هجوم شان، خسارات جدی به ساختارهای چوبی وارد کنند. به طور معمول، آسیب وارده از موریانه به خانه ها، زمانی مشخص می شود که خسارت شدید مالی ایجاد شده باشد.

برای اطمینان از اینکه سازه منزل، گاراژ، انبار یا سوله شما از لحاظ ساختاری از طرف موریانه ها دچار آسیب نشده و سالم است، ابتدا باید موریانه ها را کمی بیشتر بشناسید.

نکات مهمی درباره خسارت ناشی از موریانه ها

1. اقلیم مناسب برای زندگی:

مناطقی که دارای آب و هوای گرم و مرطوب هستند، مکانی ایده آلی برای زندگی موریانه ها فراهم می آورند. با اینکه موریانه ها در تمام طول سال فعال هستند، اما در ماه های گرم سال بیش از پیش فعالیت می کنند.

موریانه های زیرزمینی در محیط های مرطوب مانند شمال ایران و برخی از شهرهای استان خوزستان رشد و نمو می کنند.

2. هزینه های اساسی لازم برای تعمیر خسارات موریانه:

براساس آمارها، ایالات متحده آمریکا یکی از کشورهایی است که از جانب موریانه ها متحمل بیشترین خسارات می شود. در این کشور سالانه بیش از 1 میلیارد دلار، برای تعمیر و جلوگیری از آسیب های موریانه، صرف می شود.

به علاوه کنترل موریانه ها نه تنها هزینه بر است، بلکه می تواند باعث ایجاد زحمت و دردسر برای ساکنین خانه ها شود.

مقدار چوبی که یک کلونی موریانه می تواند از بین ببرد به نوع موریانه، اندازه کلونی و نوع چوب بستگی دارد. کلونی موریانه ها و خسارات ناشی از آن ها می تواند تقریباً به مدت پنج سال پنهان بماند و در تمام این مدت به صورت جبران ناپذیری پیشرفت کند. حتی در برخی موارد این خسارات تا زمان نوسازی خانه ها، مشخص نمی شود.

3. تغذیه مداوم:

موریانه ها 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته بی وقفه در حال خورن چوب هستند.

از آنجایی که منبع غذایی اصلی موریانه ها چوب است، این آفات به سازه هایی که در بخش عمده ای از آن ها از مصالح چوبی استفاده شده، خسارات بیشتری وارد می کنند.

اگر این آفت احساس خطر کنند، تهاجمی تر می شوند و با صدای بلندتری چوب را می جوند. صدای که در اثر جویدن چوب از موریانه ها به گوش می رسد، شبیه صدای کلیک کردن، یا شبیه صدای است که از تایپ کردن با یک صفحه کلید قدیمی بوجود می آید.

اگر گوش خود را به ساختارهای چوبی به کار رفته در خانه نزدیک کردید و این صداها به گوشتان رسید، یعنی اینکه زمان بازرسی اساسی خانه برای یافتن موریانه ها فرا رسیده است.

4. رفتار قلمروگزینی در موریانه ها:

گاهی موریانه ها و مورچه هایی که در نزدیکی یکدیگر لانه سازی کرده اند، برای حفظ قلمروشان با هم وارد مقابله و نزاع می شوند. مورچه ها شکارچیان اصلی موریانه ها هستند و نبرد بین مورچه ها و موریانه ها، توسط نوع "سرباز" هر دو حشره انجام می شود.

رفتار قلمرو گزینی موریانه ها

5. کار شبانه روزی:

از آنجا که موریانه ها 24 ساعته در حال غذا خورن هستند، به جرأت می توان گفت این حشرات هرگز به خواب نمی روند. موریانه ها زندگی خود را صرف کار در کلونی کرده و برای توسعه آن، تلاش می کنند.

6. خرابکارهای بی صدا:

با این که موریانه ها کاملاً بی سر و صدا نیستند اما، می توانند چوب، پارکت ها و حتی کاغذ دیواری را بدون اینکه متوجه شوید، بجوند. برخلاف سایر آفات به ویژه جوندگان، شنیدن صدای فعالیت موریانه ها، بسیار دشوار است.

7. کلونی های عظیم:

برخی از گونه های موریانه، مانند موریانه زیرزمینی، می توانند کلونی هایی با ارتفاع 9 متر بسازند.

این گونه موریانه ها کلونی های خود را رو به بالا می سازند، در واقع پشته های خاکی بزرگی ایجاد می کنند که شبیه ساختمان است. بزرگترین پشته های خاکی موریانه های زیرزمینی را می توان در مناطق گرمسیری آفریقا، مشاهده کرد. در صورتی که پای موریانه ها به خانه ها باز شود می توانند این پشته های عظیم را در وسط سالن پذیرایی خانه نیز بنا کنند.

8. تولید مثل:

موریانه ها در میان حشرات، طولانی ترین عمر را دارند و بین 30 تا 50 سال زندگی می کنند.

موریانه ملکه سالانه تولید مثل می کند و می تواند کلونی های چندگانه را ایجاد کند. یک موریانه ملکه می تواند در طول یک سال، 10 میلیون تخم بگذارد. این تعداد تخم، کارگران زیادتری را برای ایجاد کلونی های جدید، فراهم می آورد. افزایش تعداد کلونی و موریانه ها، به معنای افزایش میزان خسارات وارده به ساختارهای چوبی است.

9. برتری موریانه ها از نظر جمعیت:

تعداد موریانه های جهان به قدری زیاد است که محققان تخمین می زنند که 95٪ از زیست توده خاک و حشرات مناطق گرمسیری را موریانه ها تشکیل می دهند. برای درک بهتر برتری جمعیتی موریانه ها به انسان ها، بدانید وزن تمام موریانه های موجود در کره زمین، از مجموع وزن تمام انسان های آن بیشتر است.

اگرچه این مقدار تعجب آور است، ولی با توجه به تعداد تخم گذاری سالانه موریانه ها، منطقی به نظر می رسد.

10. مسائل بهداشتی

برخلاف تصور عامه، موریانه ها حشرات کاملاً بهداشتی هستند. اگرچه این حشرات بخش عمده زمان خود را در درون خاک و در حال خوردن چوب می کنند، اما به شدت مراقب نظافت و بهداشت خود هستند. بهداشت مناسب، انگل ها و باکتری ها را تحت کنترل نگه می دارد و سلامت کلونی را تضمین می کند.

خانه خود را برای یافتن موریانه ها بررسی کنید

با توجه به همه این موارد، از جمله اندازه بزرگ کلونی موریانه، تعداد تخم هایی که در یک سال توسط یک ملکه گذاشته می شوند و آسیب های گسترده ای که موریانه ها قادر به ایجاد آن هستند، اهمیت مبارزه صحیح با این آفات بیش از پیش مشخص می شود.

بررسی خانه برای یافتن موریانه ها

بررسی سالانه خانه برای یافتن نشانه های وجود موریانه در آن، می تواند به سادگی از خسارات ناشی از موریانه ها در خانه شما جلوگیری کرده و سبب صرفه جویی در هزینه های تعمیر و بازسازی خانه و وسایل آن شود.

حدود 2800 گونه موریانه در کره زمین وجود دارد با این حال، فقط چند گونه از موریانه ها می توانند برای انسان ها به عنوان آفاتی مخرب محسوب شوند.

انواع موریانه ها و خسارات ناشی از آن ها

1. موریانه های زیر زمینی

موریانه های زیر زمینی، که به عنوان موریانه های خاکی نیز شناخته می شوند، در لانه ها یا کلونی های زیرزمینی زندگی می کنند. منبع اصلی تغذیه آن ها چوب است و برای یافتن آن، گاهی تا عمق 45.7 متری زمین هم تونل حفر می کنند.

آن ها می توانند منبع چوب مورد نیاز خود را از بخش های چوبی خانه ها تأمین کنند. موریانه های زیرزمینی در سراسر کره زمین یافت می شوند، اما در آب و هوای سرد کمیاب هستند. 95 درصد از خسارات ناشی از موریانه، مربوط به گونه زیرزمینی آن ها است. کلونی موریانه های زیرزمینی می تواند حداکثر 1 میلیون عضو داشته باشد که در طول یک هفته می توانند 6.8 کیلوگرم چوب را بخورد! این موریانه ها می توانند فونداسیون منازل، تیرهای خانه، لوله های پلاستیکی، عایق کاری ها و… را از بین ببرند.

2. موریانه های چوب خشک

موریانه های چوب خشک بالای سطح زمین زندگی می کنند و ترجیح می دهند خانه های خود را درون چوب و درختان بسازند. آن ها در لانه ها خود به رطوبت نیازی ندارند و در عوض رطوبت مورد نیاز خود را از هوا جذب می کنند. آن ها دوست دارند لانه خود را در اتاق زیر شیروانی، چارچوب درب و قاب پنجره ها بسازند. چوب هایی که مورد تهاجم موریانه های چوب خشک قرار می گیرند، ممکن است از بیرون سالم به نظر برسند اما در واقع از درون نابود می شوند.

برای از بین بردن تمامی انواع این موریانه های مخرب، کافی است خانه و محل زندگی خود را با استفاده از سم قوی کشنده موریانه سمپاشی کنید. این کار بسیار ساده است و نیاز به افراد متخصص و ابزارهای ویژه که موجب صرف هزینه های مازاد می شود، ندارد.

 

 

خرید سم موریانه کش ترمیدور

نحوه خرید سم موریانه را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید