اثر باران بر موریانه

آیا باران بر افزایش فعالیت موریانه‌های بالدار اثر دارد؟

در فصل بهار، ظاهر شدن موریانه‌های بالدار پس از بارش باران امری طبیعی است. همین موضوع خبر از اثر باران بر موریانه های بالدار می دهد. این موریانه‌ها که به آن‌ها لقب موریانه بالدار نیز داده می‌شود، معمولاً از زمین، ساقه‌های درختان و شکاف‌های ساختمان‌ها و سازه‌ها بیرون می‌آیند. ماموریت این موریانه‌ها شامل ترک زیستگاه فعلی، پیدا کردن یک همراه و ساخت یک لانه جدید است که احتمالاً میزبان هزاران یا حتی (در موارد نادر) میلیون‌ها موریانه در نسل آینده خواهد بود.

باران‌های ماه فروردین علاوه بر اینکه ممکن است گل‌های ماه اردیبهشت را به ارمغان بیاورند، باعث افزایش فعالیت موریانه‌های بالدار نیز خواهند شد. موریانه‌های بالدار، یک گونه خاص از موریانه‌ها نیستند. زیرا، بسیاری از گونه‌های موریانه‌ها، در فصل تولید مثل  که معمولاً در فصل‌های گرم و مرطوب سال رخ می‌دهد، بال‌هایشان را توسعه می‌دهند.

اثر باران بر موریانه های بالدار چیست؟

چرا موریانه‌های بالدار زمانی که باران می‌بارد از لانه‌های خود بیرون می‌آیند؟ هنگامی که باران می‌بارد، دما و سطح رطوبت در محیط تغییر می‌کند. این تغییرات بر رفتار موریانه‌های بالدار تأثیر می‌گذارد. برای بقا، موریانه‌های بالدار به شرایط خاصی نیاز دارند تا بتوانند لانه‌های جدیدی را برای گسترش نسل خود، بسازند. بارش باران، به طور معمول، شرایط را برای موریانه‌های بالدار بهتر می‌کند و این مسئله احتمال افزایش آفت‌ها در منازل را افزایش خواهد داد که برای افراد ساکن خانه، اصلا دلچسب نخواهد بود.

در ماه‌های پایانی زمستان، موریانه‌های بالدار با توجه به پیام‌هایی که از ملکه دریافت می‌کنند، تکامل می‌یابند و به موریانه‌های بالدار تولیدمثل کننده تبدیل می‌شوند تا شرایط را برای بقای نسل و گسترش جمعیت گونه‌ی خود فراهم کنند. اثر بارش باران های بهاری و افزایش دمای محیط بر موریانه های بالدار به این شکل خواهد بود که نشان می‌دهد زمان پرواز آن‌ها فرا رسیده است.

باران شرایط را برای موریانه ها بهتر می کند

باران سطح رطوبت را افزایش می‌دهد

چرا مالکان خانه معمولاً پس از بارش‌های بهاری، موریانه‌های بالدار بیشتری را مشاهده می‌کنند؟ دلیل این موضوع به واکنش موریانه‌های بالدار نسبت به محیط‌ های مرطوب برمی‌گردد. باران به عنوان منبع آب و زندگی، شرایط مناسبی را برای بقای موریانه‌های بالدار فراهم می‌کند. در اینجا افزایش دما و رطوبت باعث می‌شود که این موریانه‌ها به دنبال لانه جدید بروند و جفت‌گیری را آغاز کنند.

بعد از بارش سنگین بهاری یا پاییزی، هزاران موریانه‌ی بالدار برای جفت‌گیری و پیدا کردن لانه جدید از از لانه قدیمی خود خارج می‌شوند. زمانی که این موریانه‌ها جفت‌گیری می‌کنند، بال‌هایشان را از دست می‌دهند و ساخت لانه‌های زیرزمینی را آغاز می‌کنند.

بارش باران باعث افزایش رطوبت محیط می‌شود و این مسئله احتمال بقای موریانه‌های بالداررا افزایش می‌دهد، زیرا دسترسی به منابع آبی برای آن‌ها آسان‌تر می‌شود. با این حال، بارش باران تنها عامل تشویق‌ کننده برای پرواز موریانه‌ها نیست. بلکه، پرواز آن‌ها تحت تأثیر ترکیبی از عوامل مانند افزایش دما، رطوبت و سن تشکیل کلنی است.

بارش باران احتمال خسارت به منازل را افزایش می‌دهد

یکی دیگر از اثر های باران بر موریانه های بالدار این است که وقتی باران زمین را با رطوبت خود تر کرده و زمین از آب اشباع شده است (به ویژه در مناطقی که پایه‌های خانه‌ها روی زمین قرار دارد و همچنین در نواحی که خاک، آب اضافی را به خوبی جذب نمی‌کند) موریانه‌ها راحت‌تر می‌توانند به خانه شما نفوذ کنند.

وجود آب بر روی زمین و مرطوب شدن عایق‌ خانه، شرایط را برای نفوذ موریانه‌ها فراهم می‌کند. در برخی موارد، چوبی که به مدت طولانی در تماس با آب قرار می‌گیرد، ممکن است راه را برای نفوذ موریانه‌ها باز کند، زیرا موریانه‌ها به چوب مرطوب علاقه دارند.

ورود موریانه به خانه از طریق شکاف

در صورت وقوع سیلاب، موریانه‌ها می‌توانند از طریق شکاف‌هایی که احتمالاً در پایه‌های خانه‌ها شکل می‌گیرند، به‌راحتی وارد منزل شما شوند. آن‌ها برای ورود به داخل خانه، به یک شکاف بسیار کوچک با اندازه‌ای حدود 1/32 تا 1/16 اینچ نیاز دارند. بنابراین، خانه‌ها و ساختمان‌هایی که تحت تأثیر سیلاب قرار گرفته‌اند، بیشتر از سایر خانه‌ها در خطر حمله موریانه‌ها قرار دارند.

جریان آب چگونه بر فعالیت موریانه‌های بالدار تاثیر می‌گذارد؟

در صورت وقوع سیلاب ممکن است که تعدادی از موریانه‌ها غرق شوند، اما احتمال نابودی تمامی کلونی‌های موریانه به وسیله سیلاب بسیار کم است. هنگامی که سیلاب در لانه‌های زیرزمینی آن‌ها نفوذ می‌کند، موریانه‌ها به سمت سطح آب حرکت نمی‌کنند. به جای آن، آن‌ها وارد یک حالت سکون موقت می‌شوند تا اکسیژن بدن خود را حفظ کنند و این گونه برای بقای خود تلاش می‌کنند. در حالت سکون، برخی از موریانه‌ها می‌توانند تا 16 تا 30 ساعت زیر آب بمانند!

با این حال، در اینجا یک نکته وجود دارد که اندکی ناامیدکننده است. اگرچه سیلاب ممکن است حرکت موریانه‌ها را موقتاً متوقف کند و بعضی از آن‌ها را از بین ببرد، اما این آفات تاکتیک‌های ویژه‌ای برای حفظ بقا دارند. زمانی که شدت جریان آب سیلاب کاهش پیدا کند، احتمال اینکه موریانه‌ها از حالت سکون خارج شوند بسیار زیاد است. اگر آن‌ها از حالت بی‌حرکتی خود خارج شوند یا از مخفیگاه‌های چوبی که در آن‌ها پنهان بودند بیرون آیند، می‌توانید مطمئن باشید که آن‌ها یک منبع آب فراوان و چوب مرطوب در اختیار دارند که بقای کلونی آن‌ها را تضمین خواهد کرد.

 

خرید سم موریانه کش ترمیدور

نحوه خرید سم موریانه را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید