چگونه مانع ورود موریانه ها به خانه شویم؟

موریانه ها آفت های به شدت آسیب زننده ای هستند که اگر کنترل نشوند به راحتی پس از مدتی می توانند یک خانه چوبی را ویران کنند و وجود آن ها در هر خانه ای مشکلی بسیار جدی و خطرساز است. برای مبارزه با آن ها ابتدا باید بتوانید با استفاده از نشانه های به جا مانده از آن ها، نوع آن را تشخیص داده و سپس روش درست مقابله با آن ها را پیاده سازی کنید.

انواع مختلف موریانه ها

دو نوع اصلی از شایع ترین و خسارت بار ترین موریانه ها وجود دارند

  • موریانه های زیرزمینی
  • موریانه های چوب خشک

به دلیل اینکه هر کدام روش مقابله مختص به خود را دارد خیلی مهم است که در ابتدا بتوانید نوع آن را تشخیص دهید تا از شیوه مناسب برای دفع آن ها استفاده نمایید. اگرچه می توانید از روش های مختلفی برای دفع موریانه ها استفاده کنید اما شناخت بهترین روش ها در ابتدا برای پیشگیری از ورود و تهاجم موریانه ها و سپس برای دفع و ریشه کن کردن آن ها می تواند بسیار مثمرثمر باشد. بدین ترتیب می توان از بسیاری از خسارات که موریانه ها می توانند به خانه ما وارد کنند نیز پیشگیری کنیم.

نشانه های شناسایی موریانه های زیرزمینی و چوب خشک متفاوت است. در برخی از کشورها روش های پیشگیری نیز کاملاً متفاوت است. برای پیشگیری از ورود موریانه های زیرزمینی به خانه، از نوعی تله استفاده می کنند. این نوع تله ها در زیر زمین کار گذاشته می شوند و موریانه ها قبل از ورود به فضای خانه، از بین می روند در حالیکه برای کنترل موریانه های چوب خشک چنین امکانی وجود ندارد.

در ادامه به بررسی این نوع موریانه ها، نشانه ها، راه های ورود به خانه و در نهایت روش های پیشگیری و کنترل آن ها خواهیم پرداخت.

موریانه های زیرزمینی:

موریانه های زیرزمینی در فونداسیون و یا کف های چوبی خانه، خاک و توده های کمپوستی که در اطراف خانه هستند زندگی می کنند. این نوع موریانه ها تونل یا لوله هایی از جنس چوب و خاک خشک می سازند که با بزاق خود آن ها را به هم چسبانده تا از طریق آن به داخل خانه راه پیدا کنند.

موریانه های زیرزمینی با استفاده از ترکیب خاک و بزاقشان، تونل گلی می سازند

معمولا این نوع موریانه ها به دلیل داشتن آرواره یا فک های ارّه ای و دندانه دار شان، نسبت به موریانه های چوب خشک، خسارت و آسیب های بیشتری وارد می کنند. پس از گذشت مدت زمان نه چندان طولانی، موریانه های زیرزمینی می توانند یک ساختمان چوبی را به طور کامل ویران کنند.

حدود 95% خسارات ناشی از موریانه ها به دلیل وجود موریانه های زیرزمینی است. موریانه های زیرزمینی در هر جایی می توانند حضور داشته باشند. این موریانه ها بین 3 تا 9 میلیمتر طول داشته و بدن باریکی دارند. رنگ بدن آن ها بسته به نوع فعالیت آن ها در کلونی دارد. موریانه های کارگر به رنگ سفید یا کرم روشن هستند اما موریانه های سرباز رنگ بدنشان کرم روشن بوده اما سرهایی بزرگ به رنگ قهوه ای دارند.

موریانه های تولید مثل کننده نیز در دو نوع و دو رنگ هستند. موریانه های اصلی مسئول تولید مثل به رنگ سیاه یا قهوه ای هستند و موریانه های کمکی به رنگ سفید کرمی هستند. تعداد موریانه ها در کلونی های موریانه زیرزمینی از 100 هزار تا 1 میلیون متغیر است.

موریانه های چوب خشک:

در حالی که موریانه های زیرزمینی برای زندگی به تماس با خاک نیاز دارند، موریانه های چوب خشک می توانند منحصراً در چوب زندگی کنند. موریانه های چوب خشک نیازی به ساختن تونل و لوله های گِلی ندارند و آن ها را فقط می توان در نواحی گرم ساحلی پیدا کرد. موریانه های چوب خشک اندازه ای بین 3 میلیمتر تا 12 میلیمتر داشته و به رنگ های متفاوتی دیده می شوند.

موریانه هایی که مستقیما به چوب آسیب می زنند موریانه های کارگر بوده و مشابه موریانه های زیرزمینی، سفید رنگ هستند. موریانه های بالدار چوب خشک از رنگ زرد، یا برنزی تا قهوه ای روشن متنوع هستند. در کلونی موریانه های چوب خشک نیز تا 2500 موریانه زندگی می کنند.

موریانه های چوب خشک فقط در محیط های گرم زندگی می کنند

چطور می توان مانع تهاجم موریانه ها شد؟

می توان اقدامات مختلفی برای پیشگیری از ورود موریانه ها به خانه و همچنین دفع آن ها انجام داد. با انجام دادن توأمان این اقدامات شرایط را برای ورود و یا ادامه حضور موریانه ها در خانه، سخت می کنید. در ادامه چندین روش را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

برخی از این روش ها عبارتند از:

جلوی نشتی آب را بگیرید.

موریانه های زیرزمینی نمی توانند بدون رطوبت زندگی کنند و زنده بمانند. همیشه محیط خانه را خشک و عاری از رطوبت نگه دارید، به ویژه مجراهای تهویه کننده هوا. بدین ترتیب یکی از مهمترین عوامل جذب موریانه ها به خانه را از بین می برید.

لوله ها و ناودان را تمیز نگه دارید.

موریانه ها عاشق این هستند که در جاهای گرم، تاریک و مرطوب مخفی شوند. پس با تمیز نگه داشتن این مکان ها جلوی مخفی شدن موریانه ها را بگیرید.

درز و شکاف ها را بپوشانید.

هر درز و شکافی که در فونداسیون خانه، جایی که لوله های مختلف به یکدیگر می رسند را بگیرید و کاملاً آن ها بپوشانید و ترک، درز و شکاف درب ها و پنجره ها را نیز کاملاً مسدود کنید.

چوب ها را از حیاط جمع کنید.

موریانه ها از سلولز موجود در چوب تغذیه می کنند. پس یکی از دلایل مهم برای جذب موریانه ها به خانه، وجود وسایل چوبی است. برای کاهش احتمال جذب و تهاجم موریانه ها به خانه، از قرار دادن هر گونه چوب مانند هیزم، کنده های درخت و یا هر نوع وسایلی مانند کارتن، مقوا و بسته بندی های سلولزی در حیاط خانه خود داری کنید. در صورتی که در باغ و یا خانه، هیزم دارید، بهتر است برای نگه داری، بین این وسایل و زمین، با یک چهار پایه با ارتفاع بین 10 تا 15 سانتیمتر، فاصله ایجاد کنید.

سعی کنید در قسمت های دیگر خانه نیز از این قانون تبعیت کنید. مکان هایی مانند:

  • ایوان
  • قسمت های جلویی خانه
  • پاسیو
  • نورگیر

در برخی کشورها که موریانه ها به یکی از مشکلات مهم و عمده در خانه تبدیل شده اند، از چوب های مقاوم سازی شده نسبت به موریانه، استفاده می شود.

از مالچ مناسب استفاده کنید.

ماده ای که به عنوان یک پوشش بر روی سطح خاک، قرار داده می شود، مالچ نامیده می شود. موریانه های زیرزمینی در خاک زندگی می کنند و برای تغذیه به دنبال چوب می گردند. لاشبرگ و کودبرگ هایی که در باغچه ها مورد استفاده قرار می گیرند نیز حاوی ترکیباتی از چوب هستند. پس بهتر است برای پوشش باغچه و یا سایر قسمت های حیاط به جای پوشش های حاوی چوب از شن و سنگریزه و یا سایر مالچ های مصنوعی یا معدنی استفاده کنید.

همیشه خاک باغچه را برای وجود موریانه مورد بررسی قرار دهید

مراقب هر نوع عامل جذب کننده موریانه به خانه باشید

همیشه و مرتبا منزل خود را چک کنید چرا که همیشه بهترین روش برای قابله با هر نوع آفت، پیشگیری است. در صورتی که با مشکل وجود موریانه در خانه و نابودی بسیاری از تیرهای چوبی خانه و یا دیگر وسایل چوبی خانه شدید، بهتر است از سموم قوی و حرفه ای موریانه استفاده کنید. سمومی که علاوه بر نابودی تمام موریانه های کلونی، موجب محافظت از چوب و عدم جذب موریانه ها نیز خواهد شد.

خرید سم موریانه کش ترمیدور

نحوه خرید سم موریانه را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید