موریانه در مقایسه با سایر حشرات

موریانه ها حشرات کوچکی هستند که بسیاری از افراد آن ها را با مورچه ها اشتباه می گیرند. شباهت ظاهری بین مورچه و موریانه به اندازه ای است که موریانه ها را با نام مورچه های سفید نیز می شناسند.

با وجود شباهت های ظاهری که بین این دو گروه از حشرات وجود دارد، مورچه ها و موریانه ها تفاوت هایی نیز دارند که آن ها را از یکدیگر کاملاً مجزا می کند. حتی می توان گفت مورچه ها یکی از سرسخت ترین و اصلی ترین دشمنان موریانه ها هستند.

در این مقاله به بررسی تفاوت ها و شباهت های موریانه ها و سایر حشرات خواهیم پرداخت.

چطور پرواز دسته جمعی موریانه ­ها را تشخیص دهیم؟

پرواز دسته جمعی موریانه­ ها بسیار شبیه به حرکت دسته جمعی مورچه­ ها است و گاهی اوقات تشخیص این دو از یکدیگر می­ تواند سخت باشد، با دقت در مواردی که در ادامه آورده شده است، می توان موریانه ها را از مورچه ها تشخیص داد.

مشخصات ظاهری مورچه­ های بالدار

  • آنتن مورچه ها زانو دار است درنتیجه در محل زانو خمیده به نظر می رسد.
  • بخش میانی بدن مورچه ها باریک و نازک است.
  • این حشرات بال ­­هایی دارند که معمولاً از لحاظ شکل متفاوتند و هم اندازه نیستند.

مشخصات ظاهری موریانه­ های بالدار

  • آنتن­ های موریانه ها صافی و فاقد زانو است، که حالت مهره مهره دارد.
  • بخش­های میانی بدن این حشرات بر خلاف بدن مورچه ها، پهن­ است.
  • بال­ های موریانه ها از لحاظ اندازه و شکل بسیار شبیه به هم هستند.

موریانه ­های زیر زمینی در مقایسه با مورچه ها

همان طور که از نام آن ها مشخص است، موریانه­ های زیرزمینی در زیر زمین زندگی می­ کنند و تونل­ هایی گلی می سازند که به آن ها اجازه می ­دهد به خانه شما و هر منبع سلولزی که ممکن است در آنجا پیدا کنند، دسترسی یابند. در اغلب موارد منبع سلولزی که موریانه ها را جذب می کند چوب یا کاغذ است.

یکی از نشانه ­های موریانه­ های زیرزمینی، زمان جفتگیری این حشرات است که طی آن صدها موریانه بالدار برای یافتن جفت و تاسیس کلونی های جدید، کلونی اولیه خود را طی یک پرواز دسته جمعی ترک می کنند. احتمال دارد برخی افراد موریانه ­های بالدار را به دلیل شباهتی که با مورچه ها دارند، مورچه تصور کنند و در نتیجه آن ها را نادیده بگیرند. زیرا همانطور که می دانید مورچه ها برخلاف موریانه ها آفات مخربی نیستند یا حداقل مشکلات ناشی از آن ها به اندازه خسارات ناشی از موریانه ها، تا این حد جبران ناپذیر نیست.

تشخیص موریانه بالدار از مورچه بالدار

تشخیص موریانه ­های بالدار از مورچه ها، کار چندان سختی نیست، فقط به کمی دقت نیاز دارد. بال موریانه ها بالدار، کم و بیش از لحاظ اندازه یکسان بوده، و در مقایسه با مورچه ها بخش میانی یا کمری ضخیم­ تر و آنتن ­های صاف­تری دارند. نشانه­ های دیگر که به تشخیص این دو حشره از یکدیگر کمک می کند در رابطه با عادات و رفتار آن ها است. موریانه های زیرزمینی، ساختارهای لوله ­ای یا تونل ­های حفاظتی از جنس گل و لای می سازند. این تونل ها را معمولا بر روی دیوارها، شومینه­، تیر­های سقف، ستون­ ها، لوله­ های ساختمانی و سایر بخش ها، به چشم می­ خورند.

موریانه ها و مورچه های بالدار

همچنین موریانه­ های زیرزمینی با برجای گذاشتن بخش ­های ساختاری آسیب دیده، چوبی های پوک و توخالی، خاک ترک خورده یا چوب برآمده، خود را از مورچه ها متمتیز می کنند.

تشخیص موریانه ­های چوب خشک از مورچه های نجار

موریانه ­های چوب خشک، لانه خود را درون بخش های چوبی خانه ­ها می­ سازند و از این نظر کاملا مشابه مورچه های نجار هستند. چیزی که این موریانه ها را از مورچه های نجار جدا می کندتفاوت ها ظاهری فاحش و نوع عملکرد آن ها در لانه سازی است. موریانه ها چوب را می خورند، درنتیجه چیزی که در نتیجه فعالیت موریانه های چوب خشک باقی می ماند فضولات موریانه است نه خاک اره. در حالی که مورچه های نجار برای ساخت کلونی خود در داخل چوب، آن را حفر می کنند در نتیجه در نزدیک لانه موریانه های نجار مقدار زیادی خاک اره به چشم می خورد.

اغلب می­توانید موریانه ­های چوب خشک را با جستجوی برآمدگی ­های چوب یا بال ­های ریخته شده یا مدفوع موریانه که شبیه به کپسول های ریز شش وجهی است، شناسایی کنید.

مقایسه سوسک­ های حمام با موریانه­ ها

اکتشافاتی که در تحقیق اخیر حاصل شده، مبنی بر این است که مقایسه­ مورچه ­ها و موریانه­ ها اساسا درست نیست. گزارشات علمی اخیر درباره موریانه ها حاکی از آن است که این حشرات تنها از لحاظ ظاهری مشابه مورچه ها به نظر می رسند، اما در واقع موریانه ها و سوسک ­ها نیای مشترک دارند و از یک خانواده به نام سوسری ها، منشعب می شوند.

هرچند تصور اینکه موریانه­ ها در واقع سوسک­ های حمام اجتماعی هستند، کار سختی است اما حقیقت دارد. موریانه ها در اصل هزاران سال پیش، از راسته­ سوسک حمام منشعب گردیده و جدا شدند! فرضیه ای که در رابطه با این موضوع وجود دارد این است که موریانه ­ها و سوسک­ های حمام امروزی همگی از یک جد مشترک سوسک حمام شبه آخوندک، تکامل یافته­اند و در نهایت پس از طی دوره های تکامل، به شکل سوسک حمام و موریانه های امروزی در آمده اند.

این در حالی است که مورچه­ ها مشتق شده از دودمان زنبور عسل و زنبور وحشی (زنبور بدون عسل) هستند.

مقایسه تولید مثل موریانه ها و مورچه ها

موریانه­ های شاه و ملکه در فصل تابستان­، در گروه ­های بزرگی متشکل از هزاران حشره به جستجوی جفت می­ پردازند. تا این قسمت پروسه جفتگیری در موریانه ها و مورچه ها تقریباً مشترک است. چیزی که موریانه ها را از مورچه ها مجزا می کند به اتفاقات پس از جفتگیری مربوط است.

پس از اینکه موریانه ها جفت خود را یافتند و پروسه جفتگیری به پایان رسید موریانه های نر که اکنون پادشاه نامیده می شوند به همراه ملکه به دنبال مکان مناسب برای تشکیل کلونی می گردند. این در حالی است که مورچه های نر بلافاصله پس از جفتگیری می میرند و مورچه ملکه به تنهایی مکان کلونی را می یابد.

نگهداری از اولین نسل موریانه ها

هنگامی که ملکه بارور و آماده­ی تخمگذاری است، جفت نر ملکه یا موریانه پادشاه انجام کارها را به عهده می گیرد. در اولین سال تخم ریزی­، بدون توجه به مکان، ملکه می­تواند بیش از صدها تا هزاران تخم در روز تولید کند. در چند نسل اول، ملکه و پادشاه موریانه خود از لاروها مراقبت می ­کنند. زمانی که تعداد موریانه­ های جوان یا کارگرها به اندازه کافی برسد، دیگر وظیفه نگهداری از تخم ها به آن ها محول می شود. تمام مراحل تخمگذاری و نگهداری از اولین نسل نوزادان در مورچه ها، به تنهایی توسط ملکه انجام می شود.

لارو موریانه ­ها، بسته به فرومون ­ها و دمایی که تخم ­ها در معرض آن بوده ­اند، به یکی از سه گروه موریانه موجود در کلونی، یعنی موریانه های کارگر، سربازها یا موریانه های مولد بالدار تبدیل می شوند.

کارگران اصلی ترین و پر جمعیت ترین اعضای کلونی هستند و انجام کلیه­ کلونی از جمله امور غذارسانی، رسیدگی به تغذیه، رشد و بهداشت لاروها، همچنین جستجو برای یافتن منابع غذایی به وجود آن ها بستگی دارد. کارگرها و سربازان هم می­توانند نر باشند و هم ماده، اهمیتی هم ندارد چون عقیم هستند. در کلونی مورچه ها تمام کارگران ماده هستند مورچه های نر بالدار به جز در زمان تولید مثل، در کلونی دیده نمی شوند.

در طی حدود 5 سال موریانه ملکه برای افزایش جمعیت کلونی، تعداد کثیری از موریانه های کارگر و سرباز را تولید می کند. پس از اینکه کلونی به اندازه کافی رشد کرد، ملکه اولین نسل زایای خود را که همان پادشاه و ملکه ­های نوزاد هستند، را بوجود می آورد. این موریانه های مولد پس از رسیدن به بلوغ و آماده­ پرواز گروهی و ترک کلونی به منظور تاسیس کلونی های جدید می­شوند و این چرخه­ همین طور ادامه دارد.

برای توقف این روند و جلوگیری از گسترش جمعیت و خسارات ناشی از موریانه ها بهترین روش استفاده از سم تخصصی و مؤثر موریانه کش می باشد.

 

 

خرید سم موریانه کش ترمیدور

نحوه خرید سم موریانه را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید