آیا موریانه ها بیماری زا هستند؟

موریانه ها حشراتی بسیار مخرب هستند اما هدف آن ها، صدمه زدن به انسان ها نیست، بلکه آن ها فقط به یک منبع غذایی ثابت از چوب نیاز دارند. در هر حال عوارض جانبی که آن ها در خلال دستیابی به هدفشان ایجاد می کنند می تواند برای انسان مضر باشد.

موریانه ها جزء مخرب ترین آفات خانگی به حساب می آیند و اغلب از مبلمان، کف و سقف چوبی یا هر چیزی که از چوب ساخته شده باشد تغذیه می کنند.

آن ها موجب تخریب و فروپاشی وسایل و قسمت های چوبی ساختمان و بناها می گردند. موریانه ها حشراتی هستند که یافتن و خلاص شدن از شر آن ها اغلب دشوار است.

بررسی اثرات موریانه بر ابعاد مختلف زندگی انسان

شکی نیست که موریانه ها می توانند به شیوه های مختلفی زندگی انسان را تحت تأثیر قرار دهند. گذشته از این که موجب نا ایمن شدن ساختمان ها می شوند، سلامتی افراد را نیز تهدید می کنند. اگر چه آن ها به طور مستقیم بیماری را گسترش نمی دهند اما باز هم می توانند افراد را بیمار کرده و باعث بروز عفونت شوند.

برای اینکه بدانید آیا موریانه ها بیماری زا هستند یا خیر؟ و همین طور برای درک چگونگی تأثیر آن ها بر سلامتی، در این مقاله مسائل ایمنی و تأثیر موریانه ها بر سلامتی را مورد بررسی قرار می دهیم.

برای جلوگیری از آسیب های موریانه و خطرات پنهانی که برای سلامتی انسان دارند، به یاد داشته باشید که همواره پیشگیری بهتر از درمان است.

موریانه ها چگونه ایمنی خانه را تحت تأثیر قرار می دهند؟

موریانه ها به دنبال سلولز موجود در چوب هستند، از اشیای چوبی مختلف در هر جایی  مانند مراکز مسکونی و تجاری تغذیه می کنند. این بدان معنی است که هر مکانی که از چوب ساخته شده باشد و یا وسایل چوبی در آن باشد، مستعد آلودگی به موریانه است. 

موریانه ها در زمان کوتاهی خسارت های زیادی به جای می گذارند

موریانه ها فقط به چوب و وسایل چوبی آسیب وارد نمی کنند، بلکه می توانند خساراتی فراتر نیز ایجاد کنند. در ادامه انواع آسیب های ناشی از موریانه را بررسی می کنیم.

1. آسیب جدی به ساختارهای چوبی در خانه

هنگامی که موریانه ها شروع به خوردن ساختار چوبی یک خانه یا هر مکان دیگری می کنند سکونت در آن، ایمن و مطمئن نیست. گذشته از این یک ساختار ضعیف می تواند هر لحظه متلاشی شود و به ساکنین خانه آسیب برساند.

 

برای مقابله با موریانه‌ها و جلوگیری از تهاجم آن‌ها به خانه، استفاده از سم موریانه کش ترمیدور می‌تواند یکی از راه‌حل‌های مؤثر باشد. اما در همین زمینه، حواستان به انتخاب سم مناسب و همچنین رعایت دقیق دستورالعمل‌ها و ایمنی در استفاده از آن بسیار حائز اهمیت است. همچنین، برخی از روش‌های غیرشیمیایی مثل ترمیم ترک‌ها و شکاف‌ها، حفظ نظافت، و تغییرات در محیط زیست می‌توانند به عنوان اقدامات جلوگیری کمک کننده باشند

  • حفاظت‌های ساختاری می‌تواند جلوی موریانه‌ها را بگیرد. سوراخ‌ها، شکاف‌ها، و راهروهای ورودی آن‌ها را مسدود کنید.

 

2. آسیب جدی به ساختارهای غیر چوبی مهم

موریانه ها می توانند علاوه بر چوب، به سیم کشی برق ساختمان نیز آسیب برسانند. موریانه ها هنگامی که در جستجوی غذا هستند می توانند از سیم های برق را از بین ببرند. این مسئله می تواند باعث یک جریان یا اتصال کوتاه شود و آتش سوزی و حوادث غیر مترقبه دیگری را به همراه داشته باشد.

موریانه ها چگونه سلامت انسان را تحت تأثیر قرار می دهند؟

موریانه ها در درجه اول از مواد چوبی تغذیه می کنند و بدین شکل به ساختمان ها آسیب می رسانند و به طور مستقیم روی سلامت فرد اثر گذار نیستند. در هر حال این به آن معنا نیست که آن ها نمی توانند موجب شیوع بیماری شوند یا روی ساکنین یک ساختمان یا حیوانات خانگی آن ها تأثیر بگذارند.

1. هاگ های کپک قارچی

موریانه ها محیط های خیس و مرطوب را که کپک ها نیز مایل به رشد در آن هستند، دوست دارند. هنگامی که موریانه ها چوب را می جوند، همان طور که پیش می روند کپک ها نیز را پخش می کنند. به همین دلیل در خانه هایی که موریانه ها باعث تجزیه و متلاشی شدن ساختارهای چوبی می شوند معمولاً کپک نیز وجود دارد.

کپک ناشی از وجود موریانه ها، یکی از دلایل آسم و آلرژی است

* کپک ها چگونه در خانه مشکل ساز می شوند؟

کپک ها میکرو ارگانیسم هایی هستند که منجر به بیماری های مختلف از قبیل عفونت های قارچی و آلرژی های پوستی می شوند. کپک ها، هاگ ایجاد می کند، هاگ ها می توانند در فضای داخلی خانه جمع شده و به هنگام استنشاق مشکلاتی ایجاد نمایند.

* عوارض ناشی از کپک و موریانه

هاگ های کپک می توانند منجر به سر دردهای میگرنی، ضعف، سرفه، گلو درد، سوزش چشم ها و آبریزش بینی شوند. انواع خاصی از هاگ های کپک می توانند باعث عفونت های قارچی مانند هیستوپلاسموز و بروز کهیر شوند.

وقتی افراد مبتلا به آسم در معرض هاگ های کپک قرار می گیرند، ممکن است به بیماری آسپرژیلوس ریوی مبتلا شوند و علائم فیبروز سیستیک از خود نشان دهند. همچنین کپک ها می توانند ترکیبات سمی آزاد کنند که باعث مشکلات عصبی و نورولوژیک مانند از دست دادن حافظه شوند.

2. آسم و آلرژی

لانه های موریانه ذرات و غبار هایی را آزاد می کنند که می توانند از طریق تهویه و سیستم های گرمایشی خانه پخش شوند. این آلاینده های موجود در هوا می توانند برای افراد مبتلا به آسم یا آلرژی تحریک کننده باشند. همچنین بزاق و فضولات ناشی از موریانه ها می توانند در افراد حساس یا افرادی که سیستم ایمنی آن ها در معرض خطر است واکنش های آلرژیک را به همراه داشته باشند.

فضولات و بزاق موریانه، در انسان واکنش های آلرژیک ایجاد می کند

علاوه بر این به دلیل حضور این کپک ها، ممکن است انواعی از بیماری های پوستی ایجاد شوند که همزمان با گسترش کلونی موریانه، شروع به تکثیر کنند. همچنین موارد نادری نیز ممکن است موریانه، مخفیانه به درون گوش برود و منجر به عفونت آن شود.

3. گزیدگی و نیش

چنانچه یک موریانه سرباز احساس خطر کند گاز می گیرد. گزش موریانه خطرناک نیست، اما می تواند باعث خارش، تورم، سوزش و احساس درد شود، به خصوص اگر فرد مستعد واکنش های آلرژیک باشد.

اگر چه غذای اصلی موریانه ها اشیای چوبی است، اما آن ها ممکن است حیوانات خانگی را گاز بگیرند. آن ها لزوماً حامل بیماری نیستند و موجب بیماری های خطرناک در حیوانات نمی شوند اما گزیدگی آن ها منجر به ایجاد خارش خواهد شد.

4. التهاب پوستی

فضولات باقی مانده از کلونی های موریانه می توانند منجر به حساسیت های شدید پوستی و تنفسی شوند. فضولات موریانه ها محتوی چوبی شبیه خاک اره و بزاق آن ها هستند که در هنگام تماس با پوست می توانند باعث التهاب یا درماتیت تماسی و سایر واکنش های آلرژیک در فرد شوند.

التهاب پوستی ناشی از وجود موریانه در خانه

چگونه می توانید از آلودگی موریانه جلوگیری کنید؟

از وارد کردن اشیای چوبی زیاد به خانه ی خود خودداری کنید همچنین باید به طور مرتب خانه یا محلی که در آن هستید را تمیز نمایید تا باعث جلوگیری از جذب موریانه به خانه شوید.

برای در امان نگه داشتن خانه و وسایل آن از آسیب موریانه ها، باید این آفت مخرب را به سرعت از بین برد.

اگر قصد دارید با استفاده از روش های طبیعی و خانگی برای درمان آلودگی موریانه اقدام کنید احتمالاً به مشکل خواهید خورد. موریانه ها با سرعت زیادی موجب تخریب وسایل چوبی می شوند ، پس بهتر است برای نابودی قطعی آن ها از سموم تخصصی ضد موریانه استفاده کنید.

سموم تخصصی علاوه بر از بین بردن موریانه و مشکلات ناشی از آن، هیچگونه اثر مخربی بر سلامتی انسان ندارند. این حشرات باید به طور کامل ریشه کن شوند وگرنه به زودی جمعیت آن ها زیاد شده و آسیب های پایان ناپذیرشان آغاز می شود.

سموم ضد موریانه باید قابلیت نفوذ به عمیق ترین قسمت های کلونی را داشته و بر تمام اعضای کلونی از تخم گرفته تا ملکه اثر بگذارد. تنها از این طریق می توانید از بازگشت دوباره موریانه به خانه پیشگیری کنید.

 

خرید سم موریانه کش ترمیدور

نحوه خرید سم موریانه را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید