نحوه یافتن موریانه ها در خانه

موریانه ها به عنوان یک آفت مشکل ساز در کل جهان شناخته شده اندبا وجود اینکه در زیستگاه طبیعی شان، موریانه ها برای تجزیه چوب مرده مفید هستند و می توانند به کاهش فرسایش خاک نیز کمک کنند، ولی خسارت و اثر منفی عمده ای به سازه های چوبی خانه شما وارد می کنند.

موریانه ها باعث تخریب منازل می شوند. برای پیشگیری از این خسارات و هزینه های سنگین ناشی از موریانه ها، بهترین روش، استفاده از قویترین سم موریانه کش می باشد.

سالانه میلیاردها دلار برای تعمیر خسارت موریانه ها هزینه می شود.

انواع گونه های موریانه

عمدتاً سه نوع موریانه وجود دارد:

  • موریانه چوب خشک
  • موریانه چوب مرطوب
  • موریانه های زیر زمینی

همه این موریانه ها دارای ویژگی ها و زیستگاه های منحصر به فرد می باشند.

انواع موریانه

وجود 10 نشانه اصلی، گویای این است که احتمالاً با یکی از این سه نوع موریانه سر و کار دارید. در صورت وجود یک یا چند علامت از این علایم در محیط زندگی خود، چه باید بکنید؟

نشانه های تهاجم موریانه ها:

دانستن نشانه های تهاجم موریانه ها، اولین قدم در شناسایی و پیشگیری بهتر و بیشتر آنها است.

1. موریانه های بالدار

این موریانه ها مسئول تولید مثل هستند. موریانه های بالدار برای ایجاد یک کلونی جدید جفت گیری می کنند. فصل جفت گیری و عادات این توده موریانه های بالدار، بسته به گونه های موریانه متفاوت است. اگر مطمئن نیستید حشره ای که در خانه شما وجود دارد موریانه است یا نه، حتماً به مقاله آناتومی موریانه مراجعه کنید.

2. بال های ریخته شده

پس از جفت گیری، موریانه ها بال های خود را می ریزند و مستقر می شوند تا یک مستعمره جدید در خانه شما تشکیل دهند. این بال های ریخته شده می توانند نشان دهنده این باشد که منزل شما موریانه دارد. زمانی که در خانه خود به دنبال یافتن این بال های ریخته شده هستید، کنار پنجره ، چهارچوب درها ، وان و یا دریچه ها را بازرسی کنید.

3. صدای چوب توخالی

یکی از شناخته شده ترین نشانه موریانه ها، شنیدن صدای چوب توخالی می باشد. با توجه به ماهیت غذایی که موریانه دارد، چوب داخل منزل شما به طور مداوم و پیوسته، توسط آنها خورده می شود. اگر به چوب ضربه بزنید و صدای چوب توخالی یا کاغذ خرد شده را بشنوید، به احتمال زیاد با تهاجم موریانه ها روبه رو هستید.

4. فضله موریانه

بقای موریانه ها به رطوبت کمی که در چوب تولید می شود، وابسته است. هنگامی که آنها عمل دفع را انجام می دهند، تا آنجا که ممکن است، رطوبت آن را می گیرند که در نهایت، منجر به ایجاد مدفوع ساچمه ای شکل سختی می شود. برای به وجود آوردن یک فضای کاری تمیز، موریانه ها سوراخ هایی را برای بیرون ریختن مواد زاید خود ایجاد می کنند. با این کار، این مواد زاید به خارج از لانه هدایت شده و در فضای بازتری قرار می گیرد. این مواد دفعی می تواند به سرعت انباشته شده و به عنوان نشانه ای از وجود موریانه ها در خانه شما ملاحظه شود.

مواد دفعی موریانه

5. تونل هایی داخل در چوب

اگرچه همیشه با چشم قابل مشاهده نیست، اما تونل های چوبی موریانه، نشانه دیگری از یک تهاجم هستند. پیدا کردن یک تکه چوب شکسته از خانه و نگاهی به داخل چوب، ممکن است سرنخی از تهاجم موریانه ها به شما بدهد.

6. تونل های گِلی

برخلاف موریانه های چوب خشک، موریانه های زیر زمینی، از خاک وارد خانه می شوند. همچنین برخلاف موریانه های چوب خشک ، آن ها تونل هایی در چوب ایجاد نمی کنند. بلکه آنها چوب بهاره را می خورند. موریانه های زیرزمینی، از چوبی که تحلیل می برند و همچنین از مدفوع و بزاق خود، برای خلق آنچه به عنوان تونل های گِلی شناخته می شوند، استفاده می کنند. این تونل ‌ها از زمین به چوب هایی که موریانه ها مورد تهاجم خود قرار می دهند، گسترش خواهد یافت و در حالی که آن ها بین خانه های خود در زمین و منبع غذایی خود حرکت می کنند به عنوان یک سرپناه از موریانه ها محافظت خواهد کرد. تونل های گِلی معمولاً در امتداد دیواره های بتنی، در امتداد ترک ها یا کفپوش یا قرنیزها مشاهده می شوند که باعث می شود تشخیص آن ها مشکل باشد.

تونل های گلی موریانه ها

7. درهای چوبی کج شده و پنجره هایی که بسته نمی شوند

موریانه های زیر زمینی رطوبت را دوست دارند. خانه هایی که دارای رطوبت و گرما هستند ممکن است اصلی ترین محل برای کج شدن چوب باشند. ممکن است دلایل دیگری به غیر از دما یا آب و هوا، این مشکل را در چوب به وجود بیاورد. موریانه ها همزمان که چوب را می خورند، از خود رطوبت آزاد می کنند که می تواند باعث شود پنجره ها یا درهای شما پیچ و تاب بردارد و یا گیر کند.

8. مورچه های سفید

موریانه ها اغلب به اشتباه به عنوان مورچه های سفید خوانده می شوند؛ زیرا شکل و اندازه بدن مشابهی با بیشتر مورچه ها دارند. با این حال، آن ها یکسان نیستند. شیری و کرم رنگ بودن موریانه یا رنگ شفاف آن و همچنین شاخک مستقیم آن ها (بر خلاف مورچه ها که شاخک خمیده دارند) و داشتن دو جفت بال، چند شاخص برای کمک به شما در جهت تشخیص این دو حشره از یکدیگر است.

تفاوت موریانه و مورچه

9. صدای کلیک

درست است، موریانه ها تمایل به جویدن چوب دارند و 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته این کار را بدون وقفه انجام می دهند، بدون اینکه بخوابند. وقتی جویدن چوب با لرزش های خاصی همزمان شود، این صدا بلندتر می شود، که اغلب به صورت صدای کلیک مانندی به گوش می رسد که شبیه صدای برش با قیچی یا تایپ کردن با یک صفحه کلید قدیمی است. اگر شما گوش خود را به دیوار بچسبانید، صدای کلیک را می شنوید. وقتی این صدا را شنیدید، بهترین زمان برای بازرسی خانه از نظر وجود موریانه ها است.

10. آسیب ناشی از رطوبت در کفپوش ها و دیوارهای چوبی

موریانه های زیر زمینی برخلاف موریانه های چوب خشک، تونل هایی را در چوب ایجاد نمی کنند. بلکه آن ها چوب بهاره را می خورند. با این حال، هر دو الگوی تغذیه موریانه چوب خشک و زیرزمینی، چوب را ضعیف می کند و می تواند باعث خسارت و خم شدن آن شود به طوری که گویی این آسیب، ناشی از رطوبت است.

 

 

خرید سم موریانه کش ترمیدور

نحوه خرید سم موریانه را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید