مبارزه با موریانه های بالدار

دیدن چند حشره بالدار در خانه و یا نزدیک به ساختمان خانه، شاید خیلی ترسناک به نظر نرسد اما اگر این حشرات در خانه ما لانه داشته باشند، در آن زمان است که باید از پرواز آن ها در کنار خانه و یا دیدن بال های ریخته شده آن ها بترسیم. زیرا موریانه های بالدار یک علامت اصلی و هشدار دهنده از تهاجم موریانه هستند.

زمانی که در اطراف درب های ورودی و پنجره ها، در داخل خانه اثراتی از بال های موریانه پیدا می کنیم باید راهی وجود داشته باشد که از قطعیت تهاجم موریانه به خانه مطمئن شده و برای مبارزه با آن ها اقداماتی را انجام دهیم.

سه گونه اصلی موریانه وجود دارد که به طور بالقوه می توانند موجب ایجاد خسارات زیادی در خانه شوند: موریانه های چوب خشک، موریانه های چوب مرطوب و موریانه های زیرزمینی. اگرچه هر گونه موریانه در زیستگاه های مختلفی رشد می کنند، اما همه آن ها می توانند لانه های خود را در نزدیکی خانه یا داخل خانه ها بسازند. از میان این سه نوع موریانه ها، انواع گونه های موریانه های زیر زمینی بیشترین آسیب را  وارد می کنند.

موریانه های بالدار مختص یک گونه خاص نیستند و تمام گونه های موریانه در دوره تولیدمثلی، موریانه بالدار دارند.

موریانه های بالدار دقیقاً چه هستند؟

به عبارت ساده تر موریانه های بالدار متعلق به یکی از سه نوع موریانه یا  گروه های درون کلونی موریانه هستند. به طور کلی درون هر کلونی از موریانه سه نوع موریانه وجود دارد که عبارتند از:

موریانه های سرباز، موریانه های کارگر و موریانه های تولید مثل کننده نر و ماده (بالدار)

از میان این سه گروه فقط  موریانه های تولیدمثل کننده بالدار، می تواند پرواز کنند. این موریانه ها بعد از رسیدن به بلوغ، از کلونی اولیه خود پرواز می کنند و برای ساخت کلونی جدید، در ابتدا جفت گیری کرده و سپس شروع به ساخت کلونی جدید می کنند. در این میان، موریانه های بالدار نر، بال های خود را از دست می دهند.

این موریانه های نر و ماده پس از ساخت کلونی جدید، به ترتیب به عنوان پادشاه و ملکه نیز نامیده می شوند.

چرا موریانه های بالدار به خانه ها هجوم می آورند؟

اگرچه ممکن است ترک لانه توسط موریانه ها برای بقای آن ها خطرناک به نظر برسد، اما موریانه های بالدار برای جفتگیری و ساخت کلونی جدید باید این کار را انجام دهند. دلیل بیولوژیکی ترک لانه برای جفتگیری، اطمینان از ایجاد آمیزش های بهتر میان تمام کلونی ها است که به گونه ها کمک می کند تا نه تنها قوی تر بمانند، بلکه به خوبی آمادگی پیدا کنند تا با موفقیت در یک محیط و شرایط در حال تغییر سازگاری پیدا کنند.

تجمع موریانه های بالدار برای جفتگیری

هنگامی که زمان نهایی جفتگیری فرا می رسد هر دو جنس نر و ماده لانه را ترک می کنند و مسافت های کوتاهی را طی می کنند. موریانه ها به دلیل ضعیف بودن، برای پرواز به جریان های باد وابسته هستند. حتی با این حال تنها درصد کمی از آن دسته از موریانه های بالدار که لانه را ترک می کنند، زنده می مانند. زیرا بسیاری از این موریانه ها طعمه شکارچیان می شوند یا در اثر کمبود آب می میرند. موریانه های بالدار نر و ماده با استفاده از فرومون ها به هم جذب می شوند و در صورت موفقیت، در محل جفتگیری بال های خود را از دست می دهند و سرانجام قبل از جفتگیری یک لانه کوچک ایجاد می کنند که این نقطه شروع کلونی جدید خواهد بود.

ملکه در ابتدا فقط چند تخم می گذارد و او تنها حدود صد تخم در سال اول خواهد گذاشت، در حالی که این مقدار تخم، زیاد به نظر می رسد. همچنان که ملکه به رشد خود ادامه می دهد تخم های بیشتری می گذارد. مدتی پس از تخمگذاری، تخم ها هچ شده و موریانه ها تا 6 الی 9 میلیمتر رشد می کنند.

مکان های اختفای موریانه های بالدار در خانه

ظاهر لارو موریانه ها به این بستگی دارد که آن لارو به کدام نوع موریانه تعلق دارد. این موجودات می توانند از رنگ روشن تا قهوه ای تیره یا سیاه متغیر باشند. برای یافتن محل اختفای موریانه ها باید از نظر ظاهری روی گونه های مختلف، مراحل مختلف زندگی موریانه و برخی عادات و رفتار آن ها شناخت داشته باشید.

اگر موریانه های بالدار وارد خانه شوند به احتمال زیاد به جای آنکه آن ها را در حال پرواز ببینید، در حال خزیدن بر سطوح مختلف خانه هستند. موریانه های بالدار، بال های خود را سریع از دست می دهند و ممکن است با مورچه اشتباه گرفته شوند. به خصوص به دلیل آنکه گونه های مورچه ها نیز هر ساله تقریباً در همان زمان هجوم می آورند. یکی از نشانه هایی که وجود احتمالی موریانه ها را نشان می دهد این است که در مکان های عجیب و غریب اطراف خانه، مانند اطراف حیاط، درب و قاب های پنجره ها، متوجه وجود ذرات شبیه به خاک می شوید. این ذرات در حقیقت بقایای موادی هستند که موریانه ها از دیوار کلونی بیرون می ریزند و راهی برای خروج موریانه های بالدار از کلونی است.

موریانه بالدار

تفاوت تغذیه موریانه های بالدار در گونه های مختلف

سه نوع موریانه وجود دارد و گونه های مختلفی از این موریانه ها در مکان های متفاوتی دیده می شوند.

موریانه های زیر زمینی، همان طور که از نام آن ها پیداست در زیر زمین و در اعماق خاک زندگی می کنند و در نتیجه این آفت ها به طور معمول از زمان ساخت بنا وارد شده اند. اگرچه برای تغذیه، چوب های نرم را ترجیح می دهند، اما تقریباً به هر نوع چوبی که به آن دسترسی پیدا کنند هجوم می برند.

موریانه های چوب مرطوب، مانند موریانه های زیر زمینی نیز تمایل دارند در نزدیکی زمین در خاک باقی بمانند. این گونه ها صرف نظر از موقعیتی که در آن می باشند تمایل دارند چوب مرطوب و پوسیده را انتخاب کنند.

موریانه های چوب خشک کمی متفاوت هستند و اغلب در اتاق زیر شیروانی پیدا می شوند. از چوب های خشک تغذیه می کنند و به مقدار کمی رطوبت برای تامین آب بدنشان نیاز دارند.

اینکه موریانه ها کدام چوب را ترجیح می دهند در کاهش شدت هجوم موریانه ها به خانه تأثیری نخواهد داشت، موریانه ها در جستجوی غذا، آب و سرپناه وارد خانه می شوند. این آفات مزاحم، لانه های خود را در خانه به وجود می آورند. بنابراین زمانی که فصل جفتگیری فرا می رسد، بسیاری از موریانه های بالدار برای پیدا کردن جفت خود لانه را ترک می کنند و ما در نهایت آن ها را در خانه و زمانی که قصد خروج از کلونی را دارند، می یابیم. علاوه بر این مانند بسیاری از حشرات دیگر موریانه های بالدار جذب نور می شوند. بنابراین غیر عادی نیست که پرواز موریانه های بالدار به سمت منبع نور در اطراف خانه سبب گرفتار شدن آن ها در دام می شود.

دلایل دیگر وجود موریانه های بالدار در خانه

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است موریانه ها در اطراف خانه شما در حال پرواز باشند به دلیل نزدیکی به محل کلونی موریانه ها است. از آنجا که موریانه های بالدار برای یافتن موریانه های بالدار کلونی های دیگر، لانه های خود را ترک می کنند، ممکن است سبب جذب شدن برخی موریانه ها به خانه شما شوند. زیرا کلونی دیگری در داخل خانه یا زیر خانه شما، در چمن یا نزدیکی خانه قرار دارد.

چگونه می توان از موریانه های بالدار در خانه خلاص شد؟

  • اولین قدم برای از بین بردن موریانه ها ممانعت از دسترسی آن ها به منابع دارای سلولز (معمولاً چوب)، رطوبت و پناهگاه است.

خلاصی از موریانه ها با کاهش رطوبت و منابع غذایی موریانه ها

  • برخی برای از بین بردن این آفات تصمیم می گیرند که جایگاه هایی را به عنوان طعمه در اطراف خانه قرار دهند. با جذب موریانه ها به این مکان های مشخص شده می توان با روش های مختلف آن ها را از بین برد. نکته مهم در این مورد این است که بدون داشتن اطلاعات کافی در مورد فعالیت و عادات و رفتار موریانه ها، نمی توان مکان مناسب برای طعمه گذاری را مشخص کرد.
  • هر سازه ای که به موریانه ها اجازه داخل شدن به خانه را دهد در واقع یک راه آسان برای ورود موریانه ها به خانه شما می باشد. به همین ترتیب، هر گونه درختچه یا شاخ و برگ را تا حد ممکن دور از خانه بکارید. زیرا رطوبت ایجاد شده از گیاهان باعث جذب موریانه ها به سمت خانه می شود.
  • در آخر اینکه اگر هر گونه سازه چوبی در فضای باز یا نگهدارنده های این سازه ها در معرض باران قرار دارند، اطمینان حاصل کنید که کلیه ورودی های فونداسیون برای لوله کشی و یا سرویس های بهداشتی به خوبی مهر و موم شده باشند.
  • هر گونه مواد زائد یا اضافی که در اطراف چمن وجود دارد حذف کنید و حتما به طور منظم محل های آب رو را تمیز نگه دارید.
  • در صورت عدم دسترسی به کلونی های موریانه، از سموم موریانه کش قوی استفاده کنید.

 

خرید سم موریانه کش ترمیدور

نحوه خرید سم موریانه را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید