نشانه های تهاجم موریانه

هیچ کس دوست ندارند خانه اش در معرض هجوم موریانه قرار بگیرد زیرا این حشرات می توانند در زمانی اندک، خسارات جبران ناپذیری به بار بیاورند. شناسایی علائم هجوم موریانه ها کمک می کند قبل از گسترش جمعیت آن ها و افزایش شدت آسیب ناشی از این آفات، از شرشان خلاص شوید.

به دلیل آنکه موریانه ها در مناطق مرطوب، تاریک و گرم خانه ها که اغلب دور از دسترس هستند لانه می کنند، مشاهده نشانه های تهاجم این آفات اغلب بسیار دشوار است. مشکل تهاجم موریانه ها در طول سال های اخیر شایع شده است و افراد بسیاری به دنبال راه حل مقابله با آن هستند. به همین منظور قصد داریم در این مقاله نشانه های وجود موریانه و راه های مبارزه به این حشرات مزاحم را در اختیارتان قرار دهیم.

توجه داشته باشید که اگر با تهاجم موریانه ها مقابله نشود، آن ها می توانند خسارات مالی زیادی به سازه ها وارد کنند.

موریانه ها به طور معمول حشرات کوچک، سفید رنگ و دارای بدن های نرم هستند و معمولاً به شکلی گروه و اجتماعی زندگی می کنند که از چوب تغذیه می کنند. دو گونه موریانه که بیش از سایر موریانه ها به سازه ها خسارت وارد می کنند، عبارتند از موریانه های چوب خشک و موریانه های زیر زمینی.

موریانه ها در کلونی ها زندگی می کنند و به محض رشد جمعیت موریانه های یک کلونی تا حد مشخص، فرآیند پرواز دسته جمعی موریانه های مولد برای تشکیل کلونی های جدید آغاز می شود.

موریانه ها حشراتی چوب خوار هستند که هر نوع ماده چوبی به کار رفته در ساختار خانه ها، منابع غذایی لذیذی برای آن ها محسوب می شود. در صورتی که علائم هجوم موریانه ها به سرعت کشف نشود، آسیب ها ناشی از چوب خواری آن ها ممکن است به سطح بالاتری افزایش پیدا کنند، که به ساختمان ها آسیب بزند.

بیشتر مردم زمانی متوجه وجود موریانه در خانه هایشان می شوند که دیگر کار از کار گذشته و خسارات به حدی افزایش یافته که یا تعمیر آن ها ممکن نیست و یا بسیار هزینه بر است.

در ادامه برخی از مهمترین نشانه های مبنی بر وجود موریانه در خانه آورده شده است.

نشانه های وجود موریانه در خانه

1. مشاهده تونل های گلی موریانه ها

این تونل ها که عمدتاً در قسمت هایی نظیر سرپوش های فلزی و یا بر روی دیوارها همچنین در اطراف پی ساختمان ها به چشم می خورند، علاوه بر محفوظ نگه داشتن موریانه ها از خطر شکارچیان، با فراهم آوردن محیطی تاریک و مرطوب، این آفات را در برابر خطر خشک شدن نیز محافظت می کند.

موریانه ها حشراتی منحصر به فرد هستند که برای در امان ماندن از خشک شدن، این تونل های پناهگاهی را تنها در طول شب بنا می کنند. تونل های پناهگاهی موریانه ها، بافتی شبیه به بافت خاک رس دارد و به رنگ قهوه ای یا قهوه ای تیره دیده می شود.

تونل های پناهگاهی دارای اندازه های مختلف هستند و می توانند باریک و یا عریض باشند. تونل های باریکی که قطری در حدود 10 میلیمتر دارند، سربازان و کارگرانی را که به دنبال غذا هستند در خود جای می دهند. از طرفی، تونل ها عریض تر یعنی تونل هایی با قطر در حدود 50 میلیمتر، نشان می دهد تعداد بسیار زیادتری از موریانه های سرباز و کارگران در حال حمل مواد غذایی به کلونی هستند. در نتیجه با دیدن تونل هایی به این بزرگی می توان حدس زد که تهاجم موریانه ها به مخرب ترین مرحله خود رسیده است. زیرا هنگامی که جمعیت این حشرات افزایش می یابد، می توانند آسیب های جدی به ساختارهای چوبی وارد کنند.

لوله های گلی

برای جلوگیری از گسترش خسارت ها، یافتن به موقع علائم و نشانه های فعالیت و حضور موریانه ها، نظیر تونل های این حشرات، بسیار حیاتی است.

2. تونل موریانه های زیرزمینی

موریانه های زیرزمینی برای زنده ماندن باید در تماس با خاک قرار داشته باشند. تونل های گلی، علاوه بر محافظت از موریانه ها در برابر خطرات احتمالی، محیطی تاریک و مرطوب برای زنده ماندن و دسترسی موریانه ها به مواد غذایی موجود در سطح زمین فراهم می کنند.

گونه موریانه های زیرزمینی، تونل های پناهگاهی درست نمی کنند، اما تونل های زیرزمینی برای جستجو و حمل مواد غذایی خود ایجاد می کنند. این تونل ها ممکن است تا عمق 20 سانتیمتری در خاک نفوذ کنند و تا شعاع 50 متر گسترش داشته باشد. اگرچه در بعضی موارد، عمق و شعاع گسترش این تونل های زیرزمینی، بیشتر هم می شود.

تونل های گلی مدریانه های زیرزمینی اغلب توسط موریانه های کارگر مورد استفاده قرار می گیرند، اما در برخی موارد، موریانه های سرباز نیز در داخل آن ها مشاهده می شوند.

3. حفرات ایجاد شده در درختان

این نشانه می تواند مربوط به هر کدام از دو گونه موریانه باشد اما اغلب موریانه های زیرزمینی هستند که کلونی های خود را در ریشه و تنه درختان بنا می کنند.

در مواقعی که به هر دلیلی از جمله حمله دشمنان یا یک شکارچی، شکافی طولی بر روی بدنه درخت ایجاد می شود، پس از رفع خطر، موریانه های کارگر سوراخ را درز گیری می کنند. در بیشتر موارد درخت در پاسخ به صدمات، ماده ای به نام کالوس ترشح می کنند.

یکی دیگر از نشانه های وجود و فعالیت موریانه، شنیدن صدای پوک بودن در نتیجه وارد کردن ضربه به چوب است. این نشانه اغلب از طرف افراد حرفه ای قابل تشخیص است، چراکه آلودگی موریانه در چنین شرایطی به جز شنیدن صدای پوک بودن، نشانه دیگری ندارد.

4. کپه های خاکی

موریانه هایی که در داخل الوار فعالیت می کنند غالباً خاکی گل مانند تولید کرده و آن را در سطح انباشته می کنند. این کپه های خاکی بیشتر در دیواره های پی یا محل اتصال الوارها قابل مشاهده هستند.

در بیشتر موارد، هر دو گونه موریانه های زیرزمینی یا موریانه های چوب خشک، می توانند باعث تخریب پی ها و اتصالات شوند.

هنگامی که یک موریانه مولد که به دنبال مکان مناسبی برای کلونی سازی می گردد، تصمیم به اسکن شدن در یک منطقه می گیرد، غالباً تونلی می سازد که به صورت افقی از الوار مورد تهاجم خارج می شود. این تونل وخیمترین نشانه تهاجم موریانه است.

5. صدای موریانه ها

موریانه ها اغلب چوب را حفاری می کنند و لایه نازکی از سطح آن را دست نخورده باقی می گذارند. بسته به نوع موریانه، حفاری های انجام شده می تواند از حفره های کوچک تا تونل های بزرگ متغیر باشد.

در مکان هایی که جمعیت موریانه ها در آن به شدت توسعه یافته باشد، ممکن است بتوان صدای ضربه زدن موریانه ها را شنید. این صدا از کوبیدن آرواره ها و سر موریانه های سرباز به چوب، ایجاد می شود. موریانه های سرباز با این کار به طور مداوم سیگنال هایی به سایر اعضای کلونی انتقال می دهند. در برخی شرایط، شدت این ضربه ها افزایش می یابد در نتیجه ما می توانیم آن را بشنویم.

نشانه های آلودگی موریانه

6. تجمع فضولات موریانه داخل و بیرون خانه

فضولات موریانه ها که فرس frass نامیده می شوند، به شکل گلوله های کوچکی هستند اغلب در نزدیکی محل تجمع موریانه ها یافت می شود. دیدن فضولات موریانه در خارج و داخل خانه، به وضوح نشان می دهد که آن مکان مورد تهاجم موریانه ها قرار گرفته است.

7. مشاهده بال موریانه های مولد

موریانه هایی مولد دارای بال هستند. این موریانه ها در فصل جفتگیری، به منظور جستجوی مکانی برای ایجاد کلونی های جدید، از کلونی اولیه خارج شده و پرواز می کنند. زمان جفتگیری گونه های مختلف موریانه متفاوت است به همین دلیل، موریانه های چوب خشک در فصل بهار که زمان جفتگیری موریانه های زیرزمینی است کمتر دیده می شوند.

مشاهده بال ها به زمین ریخته یا دسته بزرگی از حشرات در حال پرواز، می تواند نشانه ای مبنی بر احتمال وجود موریانه در آن محیط باشد.

8. پارکت های تاب برداشته و چوب های پوک شده

موریانه ها بدون اینکه به سطح نزدیک شوند، داخل چوب به صورت لانه زنبوری حفره ایجاد می کنند. این یکی از مسائلی است که تشخیص زودهنگام حمله آن ها را دشوار می کند. از آنجایی که موریانه ها به طور مداوم به ایجاد حفره در چوب ادامه می دهند، سبب کاهش قابل توجهی در میزان مقاومت چوب می شوند. این امر باعث پوکی و شنیدن صدای توخالی بودن از چوب، همچنین سبب تاب برداشتن پارکت های چوبی می شود. به عنوان یک اقدام احتیاطی، می توان روی کف چوبی خانه قدم زد و با توجه به صدای حاصل وجود موریانه را تشخیص داد.

9. لانه های درختی موریانه ها

برخی از گونه های موریانه، لانه هایی را در بخش توخالی مرکز ریشه یا تنه درخت ایجاد می کنند. که در نتیجه آن، تشخیص این موریانه ها با دشواری همراه می شود. با این حال، زمانی که فعالیت موریانه ها در داخل درخت شدیدتر شود، اثرات آن از خارج درخت هم قابل مشاهده خواهد بود.

در صورت وقوع این اتفاق، با یک حمله سنگین موریانه ای مواجه شده اید و از این رو باید اقدام علیه این آفات مزاحم را هر چه سریعتر آغاز کنید.

در نهایت باید گفت، علائم بسیاری برای تشخیص حمله موریانه ها وجود دارد که از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت هستند. برای جلوگیری از ضرر و زیان ناشی از فعالیت موریانه ها به محض مشاهده هر یک از علائم ذکر شده خانه خود را با سم مختص کشتن موریانه سمپاشی کنید و برای همیشه از شر این آفات مضر خلاص شوید.

 

خرید سم موریانه کش ترمیدور

نحوه خرید سم موریانه را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید