چطور مانع از ورود موریانه ها به خانه شویم؟

چگونه می توان از آسیب های شدید موریانه به خانه جلوگیری کرد؟ برای پاسخ به این سوال باید روند صحیح دفع موریانه از جهات مختلف مورد بررسی قرار بگیرد. 

روش های جلوگیری از آسیب موریانه ها در خانه عبارتند از:

• بررسی های منظم  مناطق مستعد هجوم موریانه، به صورت سالیانه.

• رسیدگی به شرایط اطراف خانه، مانند رطوبت بیش از حد و تماس چوب با زمین، که مکان مناسبی برای شروع تهاجم موریانه است.

• تعیین روش های ممانعت از ورود موریانه مانند: مراقبت از وسایل چوبی خانه و قرار دادن طعمه برای موریانه.

کنترل تهاجم موریانه یک فرآیند دو بخشی است: جلوگیری از ورود موریانه ها به خانه و نابود کردن کلونی های موریانه.

مکان های دسترسی موریانه به خانه را حذف کنید

• درز و شکاف های اطراف خطوط آب، گاز و هر مکانی که احتمال ورود این حشرات ریز را امکان پذیر می کند مسدود کنید.

• تماس چوب با زمین، یک نقطه دسترسی مشترک برای موریانه های زیر زمینی می باشد. آن ها از این طریق به دنبال راهی برای ورود به خانه و منابع غذایی بیشتر هستند. در صورت امکان، تلاش کنید تماس چوب با زمین را کاهش دهید. همچنین می توانید چوب را به سموم موریانه کش نیز آغشته کنید. این کار مانع از جذب موریانه به چوب می شود.

منابع غذایی موریانه ها را کاهش دهید

• مواد اضافی سلولزی اطراف خانه را از بین ببرید. کود گیاهی محوطه سازی را، با کود های بدون سلولز جایگزین کنید.

• اطمینان حاصل کنید که نمای چوبی حداقل ده سانتیمتر بالاتر از سطح زمین باشد.

رطوبت بیش از حد را کاهش دهید

• مطمئن شوید که آب در زیر بنای خانه یا پشت بام جمع نشود.

• مشکل رطوبت در زیرزمین و باغچه را برطرف کنید.

• نشتی لوله های آب، ناودان ها و تهویه های معیوب را که چکه می کنند، تعمیر کنید.

مانع از ورود آب ناودان ها، به محوطه حیاط شوید

چگونه می توان از هجوم موریانه های چوب خشک جلوگیری کرد؟

مسدود کردن منافذ و شکاف ها

موریانه های چوب خشک می توانند از طریق ترک های کوچک در چوب وارد خانه شوند. برای جلوگیری از ورود موریانه ها، تمام ترک ها، شکاف ها و اتصالات را درزگیری کنید.

برای کاهش دسترسی موریانه های چوب خشک دو روش ساده وجود دارد:

1. رنگ آمیزی: با این کار، کوچکترین منافذ و شکاف های موجود در سطح چوب مسدود می شود.

2. در برخی مکان ها، می توان فلز را جایگزین وسایل چوبی کرد.

بررسی منابع چوبی در فضای باز حیاط

درختان پوسیده، هیزم و هر وسیله چوبی دیگری را که منجر به جذب موریانه های چوب خشک و تجمع آن ها در حیاط می شود، را ساماندهی کرده یا از بین ببرید.

چک لیستی برای پیشگیری از هجوم موریانه ها

وقتی قرار است با مشکلی بزرگ روبرو شویم، اینکه چه کاری باید انجام داد و چه مسائلی را مد نظر قرار داد، کمی سخت به نظر می رسد. اما با آگاهی از آن موضوع، به راحتی می توان بر مسائل مربوط به آن فائق آمد.

یادگیری نحوه جلوگیری از موریانه ها، مسئله ای است که هر فردی باید آن را جدی بگیرد. پیشگیری از موریانه، کمک می کند تا از پرداخت هزینه های سنگین برای جبران خسارات ناشی از موریانه و دفع موریانه از خانه، نجات پیدا کنید.

اگر فکر می کنید هجوم موریانه ها هرگز برای شما اتفاق نمی افتد و نیازی نیست که اقدامات پیشگیرانه انجام دهید، سخت در اشتباهید. در ادامه فهرستی از اقدامات مهم جهت پیشگیری از تهاجم موریانه ها به خانه آورده است.

بهترین راه برای پیشگیری موریانه قبل از ساخت بنا و خانه چیست؟

اگرچه پیشگیری از موریانه در مراحل اولیه ساخت خانه، همیشه قابل اجرا نیست، اما مؤثرترین روش پیشگیری از تهاجم موریانه به خانه محسوب می شود. در این راستا، پیشنهاداتی وجود دارد که می توان آن ها را مورد استفاده قرار داد.

1. فونداسیون بتنی

می توان از فونداسیون های بتنی استفاده کرد. این سازه های بتنی آنقدر محکم هستند که موریانه ها قادر به عبور از آن نیستند.

فونداسیون بتنی، یکی از اقدامات مهم پیشگیرانه برای دفع موریانه

2. صفحات استیل در کف خانه

استفاده از ورقه های استیل ضد زنگ در کف خانه، می تواند به شما در ممانعت از ورود موریانه به خانه کمک کند. موریانه ها نمی توانند از این صفحات عبور کنند. هیچ گونه منفذی برای عبور آن ها وجود ندارد.

اقدامات لازم جهت عدم ورود موریانه، پس از ساخت خانه

برای خانه هایی که از قبل ساخته شده اند، اما اقدامات لازم را برای ایمن سازی تهاجم موریانه انجام نداده اند نیز راهکارهایی وجود دارد.

1. سطح تماس خاک و چوب را به حداقل برسانید.

تمام چوب، گیاهان، کود گیاهی، کاغذ، مقوا و غیره را از اطراف ساختمان بردارید. یک مانع 10 سانتیمتری بین کودهای گیاهی و کف یا دیوار ایجاد کنید. در صورت امکان سعی کنید برای این کار از پایه های بتنی استفاده کنید.

2. ایجاد فاصله بین گیاهان و دیوار خانه

یکی دیگر از اقدامات مهم در پیشگیری از ورود موریانه به خانه، فاصله داشتن گیاهان حیاط از دیوار خانه است. اگر گیاهان را در گلدان نگهداری می کنید، آن ها را در فاصله ای قرار دهید که برگ و ساقه های آن 10 سانتیمتر از دیوار یا پنجره فاصله داشته باشد.

در صورتی که باغچه در فاصله ای نزدیک به بنای ساختمان است نیز بهتر است همیشه حواستان به هرس کردن شاخه و برگ های آن ها باشد.

3. زهکشی خاک باغچه را بررسی کنید.

زهکشی خاک باغچه و یا حیاط، در به حداقل رساندن رطوبت بیش از حد خاک، بسیار مؤثر است.

4. کاهش رطوبت

نشتی لوله های آب موجود در حیاط را تعمیر کنید. سعی کنید مشکل رطوبت را در هر قسمت از خانه حل کنید. وجود رطوبت یکی از منابع مهم جذب موریانه به خانه است، به ویژه موریانه های چوب مرطوب.

5. از تهاجم موریانه های بالدار جلوگیری کنید.

در ماه های گرم سال، یعنی اواخر بهار و تابستان، چراغ های حیاط را در شب خاموش کنید. زیرا موریانه ها در فصل تولیدمثل و جفتگیری، به سمت منابع نور جذب می شوند. موریانه ملکه و موریانه های نر، بالدار هستند. یکی از علائم هجوم موریانه ها به خانه، وجود موریانه های بالدار و یا بال های ریخته شده آنها در کنار درب و پنجره است.

با خاموش کردن چراغ ها، از جذب موریانه های بالدار پیشگیری کنید

بررسی نشانه های حضور موریانه

موریانه ها انواع مختلفی دارند. سه نوع از مهم ترین انواع آن عبارتند از:

* موریانه های زیر زمینی

* موریانه های چوب خشک

* موریانه های چوب مرطوب یا تر

تفاوت علائم موریانه های زیر زمینی و چوب خشک

هر کدام از این موریانه ها، با توجه به نحوه زندگی شان علائم مختص به خود را دارند. موریانه های زیرزمینی تونل های گلی می سازند و این تونل های گلی را تا رسیدن به منابع چوبی امتداد می دهند. اما یکی از شواهد مهم وجود موریانه های چوب خشک و حتی چوب تر، فضولات آن ها است.

با کمی دقت در نشانه ها می توان به راحتی نوع موریانه را شناسایی کرد. این کار برای پیشگیری از آسیب های احتمالی ناشی از موریانه تأثیرگذار خواهد بود.

نکات مهم آماده سازی خانه جهت پیشگیری از هجوم موریانه ها

* به جای کود گیاهی از برگ های درخت کاج استفاده کنید.

برگ هاتی درخت کاج برای موریانه های زیر زمینی جذاب نیستند. طبق تحقیقات، مشخص شده که موریانه ها به محوطه هایی که از برگ و شاخه های درخت کاج به عنوان کودهای گیاهی استفاده شده است، وارد نمی شوند.

اگر به این نوع کود دسترسی ندارید، می توانید برای ایجاد مانع موریانه، از شن های درشت استفاده کنید. شن ها را با مواد غیر ارگانیک ترکیب کرده و آن را به عنوان سدی بین خانه و کود گیاهی خود در نظر بگیرید.

* همه بوته ها را در نزدیکی دیوار خانه خود مرتب نگه دارید.

اجازه دهید حداقل 20 سانتیمتر بین بوته ها و دیواره بیرونی خانه شما فاصله باشد. با این کار جریان هوای مطلوبی بین دیوار و بوته ها ایجاد می شود. این فضا باعث می شود مناطق مرطوب سریعتر خشک شوند. همچنین این امکان را می دهد که تونل های دسترسی موریانه های زیرزمینی و آسیب های ناشی از سایر انواع موریانه ها زودتر مورد بررسی قرار بگیرد.

فاصله مناسب بین دیوار خانه و باغچه برای عدم جذب موریانه

* هر چیزی که منجر به ایجاد رطوبت در محوطه می شود را بررسی کنید.

تمامی شیرهای آب را بررسی کنید. اگر نشتی دارند حتماً آن را تعمیر کنید و از ایجاد رطوبت بیشتر در خانه پیشگیری کنید.

نگهداری پیشگیرانه، طولانی، خسته کننده و زمان بر است. اما اگر می خواهید با آسیب های ناشی از موریانه مواجه نشوید باید تمام این موراد را رعایت کنید.

در صورتی که زمان را از دست داده و با تهاجم موریانه به خانه، روبرو شدید بهترین اقدام استفاده از سموم حرفه ای ضد موریانه است. این سموم که مختص ریشه کن کردن موریانه تهیه شده اند به سرعت کلونی های آن ها را از بین می برد. با استفاده از این سموم دیگر نگران بازگشت موریانه ها به خانه نباشید.

 

خرید سم موریانه کش ترمیدور

نحوه خرید سم موریانه را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید