از بین بردن موریانه ها با روش های ساده

آیا می‌خواهید موریانه ها را با استفاده از روش های ساده و به طور طبیعی از بین ببرید؟ این مقاله، راهنمای جامعی در مورد نحوه از بین بردن موریانه ها با استفاده از مواد و روش های طبیعی و ساده است.

اگرچه موریانه ها بخشی از اکوسیستم هستند، اما در خارج از طبیعت و در میان خانه های ما اثرات کاملاً مخربی دارند. اگر پیشروی موریانه ها کنترل نشود، این حشرات چوبخوار، می توانند خسارات زیادی به خانه ها و وسایل چوبی آن وارد کنند.

برای کنترل و پیشگیری از خسارات زیانبار موریانه ها در خانه، در ابتدا باید علائم و نشانه های وجود موریانه در خانه و تفاوت خسارت های ناشی از انواع موریانه را شناسایی کرد.

شناسایی علائم هجوم موریانه ها

سه گروه عمده از موریانه ها وجود دارند که ممکن است باعث آسیب های جدی شوند این گروه های موریانه، خود شامل گونه های زیادی هستند که در تمام مناطق دنیا یافت می شوند. این موریانه ها عبارتند از: موریانه‌های چوب خشک، موریانه های چوب مرطوب و موریانه های زیرزمینی.

علائم تهاجم موریانه به خانه، بسته به نوع موریانه متفاوت خواهند بود. موریانه های زیرزمینی در زیر زمین زندگی می کنند و کلونی های خود را در خاک می سازند. آن‌ها علامت های مختلفی از لوله‌ های گلی در دیواره بیرونی ساختمان از خود به جای می گذارند.

همچنین ممکن است در مناطق آسیب دیده متوجه ازدحام موریانه های بالدار یا بال های ریخته شده موریانه شوید که یکی از علائم اولیه ساخت کلونی موریانه در خانه خواهد بود.

موریانه های چوب خشک و مرطوب، به انواع قطعات و وسایل چوبی جذب می شوند. برای ساخت کلونی های بزرگ به داخل چوب ها نفوذ می کنند. فضولات و یا ذرات باقیمانده ناشی از خوردن چوب توسط موریانه ها را می توان در قسمت هایی که موریانه ها نفوذ کرده اند مشاهده کرد. این ذرات شبیه به خاک اره بوده و به راحتی قابل شناسایی هستند. در قاب های درب و پنجره های چوبی، موریانه ها می توانند تمام بافت چوبی آن را مورد تغذیه قرار داده و فقط لایه ای از رنگ به جا بگذارند. ذرات چوبی ریز اطراف پایه مبل آسیب دیده نیز می توانند فضولات موریانه های چوبی باشند. برای ممانعت از خسارات بیشتر توسط موریانه ها در خانه، باید بلافاصله شدت تهاجم را بررسی و برای از بین بردن موریانه ها اقدامات لازم را انجام داد.

مویریانه ها در تنه درختان و سایر وسایل چوبی لانه می سازند

روش های مختلفی وجود دارد که می توان برای خلاصی از موریانه ها استفاده کرد. در اینجا به چند روش اشاره خواهیم کرد. در ادامه ۷ روش ساده وجود دارد که توضیح می‌دهند چگونه موریانه‌ها را به طور طبیعی از بین ببرید. شما می‌توانید آن‌ها را امروز امتحان کنید تا از شر موریانه‌ها در خانه خلاص شوید.

 هفت روش‌ ساده و طبیعی برای از بین بردن موریانه ها

1. استفاده از یک تله مقوایی

استفاده از تله های مقوایی یکی از طبیعی ترین و غیر سمی ترین روش های از بین بردن موریانه ها محسوب می شوند. تله مقوایی روشی مؤثر است زیرا حاوی سلولز است و موریانه ها را به خود جذب می کند. موریانه ها بوی چوب و یا مقوا را از طریق گیرنده هایی قوی که در شاخک هایشان وجود دارد تشخیص داده و به سمت آن جذب می شوند. با خیس کردن تله مقوایی می توانید بوی متساعد شده از آن را چند برابر کرده و موریانه ها را با سرعت بیشتری به دام بیندازید.

تکه مقواهای مرطوب شده را در نزدیکی منطقه هدف قرار دهید، پس از تجمع تعداد زیادی از موریانه به آن می توانید آن را آتش زده و موریانه های زیادی را از بین ببرید.

2. قرار دادن در معرض نور خورشید

موریانه ها در معرض نور خورشید بسیار آسیب ‌پذیر هستند و در واقع وقتی که در برابر گرمای ناشی از آن قرار می گیرند، از بین می روند. این موضوع می تواند به پاکسازی هر گونه پوشش گیاهی از موریانه، در اطراف مناطقی که یک کلونی زیرزمینی در آن وجود دارد کمک کند. حتی به عنوان یک راه حل مؤثرتر می توان وسایلی که به موریانه آلوده شده اند را در معرض گرمای خورشید قرار داد تا موریانه های درون ساختار وسیله چوبی از بین بروند. برای مبلمان آلوده شده به موریانه بهتر است آن را در گرمترین ساعت روز، در بیرون از خانه و در حیاط قرار دهید. این کار می تواند موریانه هایی را که ممکن است درون مبلمان و خارج از دید پنهان شده باشند را از بین ببرد.

موریانه ها در برابر نور خورشید بسیار آسیب پذیر هستند

3. حذف رطوبت

موریانه ها در مناطقی که غنی از رطوبت هستند تکثیر می شوند. با در نظر گرفتن این موضوع می‌توانید اطمینان حاصل کنید که فضای داخلی اتاق یا ساختمان عاری از رطوبت بوده و قسمت هایی که نشتی آب داشته شناسایی شده و تعمیر شده‌اند. همچنین به اطراف ساختمان نگاه کنید و مطمئن شوید که هیچ چاله آب یا نشتی آبی در تماس با فونداسیون وجود ندارد.

4. استفاده از نماتدهای انگلی

کرم های کوچکی وجود دارند که به نام نماتودهای انگلی شناخته می شوند و از موجودات میکروسکوپی مانند باکتری ها و قارچ ها تغذیه می کنند. جالب است که گروه های معدودی از این نماتد های انگلی وجود دارند که برای تغذیه از حشرات کوچک مانند موریانه ها شناخته شده اند. این نوعی کنترل بیولوژیکی است که می توان از آن استفاده کرد تا یک شکارچی طبیعی را در کلونی موریانه وارد کند و به طبیعت اجازه دهد مسیر خود را طی کند. استفاده از این نماتدهای کوچک روشی بسیار مؤثر برای از بین بردن آلودگی موریانه ها، این حشرات سرسخت، است.

5. استفاده از اسانس و روغن ها

روغن پرتقال

استفاده از روغن پرتقال می تواند در دفع موریانه ها از خانه مؤثر باشد. زیرا حاوی ترکیی فعال به نام d-limonene است. این ترکیب در روند از بین بردن موریانه ها بسیار قدرتمند عمل می کند. کلونی های موریانه های چوب خشک در مقابل روغن پرتقال به شدت آسیب پذیر هستند.

روغن چریش

روغن چریش یکی دیگر از روش های گیاهی مؤثر برای از بین بردن موریانه ها است. این روغن از درخت چریش که بومی قاره آسیا است، استخراج می شود و برای رسیدن به اثر مطلوب باید به صورت مستقیم بر موریانه ها اعمال شود. زمانی که از روغن چریش استفاده می‌کنید،برای اینکه کل کلونی از بین برود، لازم است که این عمل را چندین بار تکرار کنید.

یکی از راه های دفع موریانه استفاده از روغن یا اسانس پرتقال است

6. استفاده از بورات

هنگامی که در مورد نحوه از بین بردن موریانه ها به طور طبیعی سوال می شود، یک راه حل مشترک که بسیاری از افراد با آن آشنا هستند، استفاده از پودر بوراکس است. استفاده از پودر بوراکس، راه دیگری برای از بین بردن موریانه ها به عنوان یک روش طبیعی است. موریانه های زیرزمینی با استفاده از محلول یا پودر سدیم بورات، در ناحیه مورد نظر از بین می روند. یک مزیت استفاده از اسید بوریک، به عنوان مؤثرترین راه برای از بین بردن آفت های خانگی این است که برای انسان ها و حیوانات خانگی غیر سمی است.

یک روش برای استفاده از محلول بورات، پاشیدن آن بر روی سطوح چوبی ساختمان های تازه ساخته شده است. این روش می تواند از بروز آلودگی های اولیه موریانه ها جلوگیری کند. هنگام مواجهه با یک کلونی در خانه، تعیین اینکه آیا پودر بورات به طور موفقیت آمیز به کل کلونی نفوذ می کند یا نه دشوار است. به همین دلیل بهتر است کلونی موریانه ها را با محلول یا ترکیب مایع با پوشش بیشتری از خانه، مورد هدف قرار داد.

برای اطمینان از اینکه موریانه های کل کلونی از بین رفته اند، ممکن است لازم باشد که استفاده از پودر یا محلول بورات را تکرار کنید. همچنین استفاده از بورات به صورت همزمان و در کنار سایر درمان های طبیعی بسیار مفید است.

7. استفاده از روش های گرمایی و سرمایی

برای مقابله با هجوم موریانه های چوب خشک، می توان از روش های عملیاتی گرمایی و یا سرمایی استفاده کرد. برای استفاده از این روش، در عملیات گرمادهی باید دمای خانه را تا 60 درجه سانتیگراد بالا ببرید. بهتر است قبل از افزایش دما، وسایلی که ممکن است در این دما آسیب ببینند از خانه خارج کرد. طی زمان 35 دقیقه با دمای 50 درجه سانتیگراد می توان موریانه هایی که در قسمت های مختلف خانه، کلونی سازی کرده اند را از بین برد.

در مورد استفاده از روش سرما برای دفع موریانه ها نیز باید دمای خانه به مدت 4 شبانه روز، به 10 درجه زیر صفر برسد تا موریانه ها از بین بروند.

آشنایی با نحوه کشتن موریانه ها به طور طبیعی، می تواند فرد را به دانش بسیاری از روش های مختلف ایمن و مؤثر آگاه کند. این روش های نابودسازی موریانه ها، حتی می توانند هنگام دفع یک کلونی بزرگ موریانه، با یکدیگر ترکیب شوند و به صورت چندگانه مورد استفاده قرار بگیرند.

استفاده از این روش های طبیعی حتی اگر منجر به ریشه کن کردن قطعی موریانه ها در خانه نشود، می تواند تا زمان خرید سموم قوی مخصوص دفع موریانه، از پیشرفت کلونی های موریانه در خانه و اسیب های ناشی از آن بسیار مؤثر باشد.

 

 

خرید سم موریانه کش ترمیدور

نحوه خرید سم موریانه را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید