حقایقی درباره موریانه ها

آیا موریانه ها کور هستند؟

از میان سه نوع موریانه موجود در یک کلونی موریانه، تنها یک نوع از آن ‌ها، یعنی موریانه های تولیدمثل کننده نسل اول، یا موریانه های پادشاه و ملکه چشمان کاملاً توسعه یافته دارند. سایر موریانه ها از جمله موریانه های کارگر و سرباز، چشمان ساده دارند یا کاملاً نابینا هستند. آن‌ ها برای یافتن چوب‌ ها که منابع غذایی شان هستند از فرومون ها و اندام ‌های حسی خود استفاده می کنند.

چرا موریانه ها چوب می خورند؟

موریانه ها به مرور زمان دچار تغییراتی شده اند که آن ها را به هضم سلولز چوب و جذب انرژی آن، قادر ساخته است.

موریانه ها چگونه چوب را می خورند؟

موریانه های کارگر بالغ، با خارج کردن غذا یا چوب تجزیه شده از روده شان، کل کلونی را تغذیه می کنند. وظیفه غذا دادن به سربازان، لاروها، نوزادان، موریانه های پادشاه و ملکه ها همگی به عهده موریانه های کارگر است. چوب خورده شده توسط موریانه های کارگر، بوسیله باکتری های خاصی که در روده این جانوران زندگی می کنند هضم شده و به واحدهی غذایی قابل جذب تبدیل می شوند. این همزیستی بین موریانه و باکتری ها سبب شده این موجودات طی میلیون ها سال قادر به حفظ بقاء خود باشند.

آیا موریانه ها نیش می زنند؟

با وجودی که به نظر می رسد موریانه ها قادر به نیش زدن هستند، اما این حشرات انسان را نیش نمی زنند. تنها گروه موریانه هایی که ممکن است انسان ها را بگزند، موریانه های سرباز هستند. این موریانه ها هم به دلیل ضعف بینایی هرگز شما را نمی گزند، مگر اینکه انگشت خود را روی آن‌ها فشار داده و به این کار مجبورشان کنید. موریانه های سرباز آرواره های تمایز یافته ای دارند که از آن برای محافظت و دفاع از کلونی استفاده می کنند. این آرواره ها عمدتاً برای جلوگیری از ورود مورچه ها یا سایر حشرات به داخل کلونی به کار گرفته می شود.

آیا موریانه ها پرواز می کنند؟

برای بسیاری سوالات زیادی درباره چگونگی نقل مکان، توانایی پرواز و جهیدن، همچنین ساختار بال در موریانه ها وجود دارد. موریانه ها پرواز می کنند اما توان جهیدن ندارند زیرا پاهای آن‌ ها برای پریدن توسعه نیافته است. برخی از یموریانه ها نه همه آن ها دو جفت بال هم اندازه دارند و می توانند پرواز کنند. تنها گروه موریانه های بالدار کلونی، موریانه های تولیدمثل کننده هستند. این موریانه ها هم در درون کلونی و هم در طی فصل جفتگیری در بیرون کلونی دیده می شوند.

اندازه موریانه ها چقدر هست؟

اندازه موریانه ها در نقاط مختلف جهان، بسته به گونه و شرایط جوی زیستگاهی که در آن زندگی می کنند، متغیر است. همچنین نوع موریانه و جمعیت کلونی نیز از موارد اثر گذار بر اندازه موریانه ها می باشد. معروفترین گونه های موریانه ها عبارتند از: موریانه چوب تر، موریانه های زیرزمینی، موریانه های فرموزان و موریانه های چوب خشک.

سایز موریانه ها

  • موریانه چوب خیس

- سربازان این گونه از موریانه ها 15 تا 20 میلی متر طول دارند.

- پادشاهان و ملکه ها با احتساب بال، 23 تا 26 میلی متر

- کارگران 10 تا 15 میلی متر

  • موریانه های زیر زمینی

- سربازان 5 تا 7 میلی متر

- پادشاهان و ملکه ها با احتساب بال، 10 تا 11 میلی متر

- کارگران 5 میلی متر

  • موریانه های فورموسان

- سربازان 6 تا 19 میلی متر

- پادشاهان و ملکه ها با احتساب بال 12 تا 17 میلی متر

- کارگران 5 میلی متر

  • موریانه های چوب خشک

- سربازان 5 تا 6 میلی متر

- پادشاهان و ملکه ها با احتساب بال 14 تا 15 میلی متر

- کارگران 3 تا 5 میلی متر

نشانه ها و خسارات ناشی از موریانه ها چیست؟

نشانه و خسارات ناشی از موریانه ها باید مرتباً و خیلی زیاد بررسی شود. موریانه ها چوب را سوراخ کرده و در آن زندگی می کنند یا لانه هایشان را در نزدیکی منابع چوب بنا می کنند. آن‌ها می توانند راهروهای پر جزئیاتی را در ساختارهای چوبی خانه یا هرجایی که در آن لانه می سازند، احداث کنند.

وجود گلوله های چوبی ریخته شده در کف یا نزدیک قرنیزها یا درهای ورودی، از نشانه های حضور موریانه ها در خانه ها می باشد. گاهی اوقات مشاهده تونل های گلی یا تپه های ساخته شده از گل و لای در اطراف منابع چوبی نیز از وجود موریانه های زیرزمینی خبر می دهد.

رایج ترین تصور اشتباه در رابطه با موریانه ها این است که هر سوراخ و برجستگی ایجاد شده در چوب، یا خاک اره های پراکنده در اطراف وسایل چوبی را به موریانه ها نسبت می دهند. موریانه ها درواقع چوب را می خورند، بنابراین چیزی که می توان آن را به عنوان نشانه موریانه ها قلمداد کرد، فضولات کپسولی شکل این حشرات است نه خاک اره.

در اصل خاک اره نشلانه فعالیت مورچه های نجار است که فقط داخل چوب را برای ساخت کلونی خود حفر کرده و مواد حاصل را بیرون می ریزند.

خسارات ناشی از موریانه ها

چه چیزی موریانه ها را جذب می کند؟

مانند همه حشرات، موریانه ها نیز بر اساس چهار نیاز ساده خود رفتار می کنند. آن ها برای رشد به پناهگاه، غذا، آب و گرما نیاز دارند. منبع اصلی غذای موریانه ها چوب است، بنابراین هرگونه ترکیب چوبی می تواند موریانه ها را به سمت خود جذب کند.

سلولز موجود در چوب چیزی است که موریانه ها برای تأمین انرژی به آن احتیاج دارند. سلولز فیبر گیاهی است که در چوب، تخته و هر چیزی که از آن‌ ها ساخته شده، یافت می شود.  فصل ها نیز به شدت تعیین می کنند که موریانه ها در کجا پناه بگیرند و به کجا جذب شوند. در ماه های سردتر، خانه ها پناهگاه های خوبی برای موریانه ها هستند زیرا می توانند گرمای مورد نیاز برای بقاء این حشرات را تأمین کنند.

آیا موریانه ها بیماری زا هستند؟

انتقال بیماری از طریق موریانه به انسان مانند آنچه در تهاجم سایر آفات اتفاق می افتد، ممکن نیست زیرا موریانه ها بیماری زا نیستند. تنها مشکلی که موریانه ها می توانند برای سلامت انسان ایجاد کنند در نتیجه انتشار و گسترش قارچ ها در فضای داخلی خانه به وجود می آید و می تواند سبب بروز آسم و آلرژی در افراد مستعد شود.

متوسط ​​طول عمر موریانه ها چقدر است؟

چرخه و طول عمر موریانه ها بسته به گونه موریانه و طبقه آن ها در کلونی متفاوت است. طول عمر متوسط یک موریانه کارگر و سرباز بین ​​10 تا 14 ماه می باشد. موریانه های مولد نر به طور معمول بین 1 تا 4 سال زندگی می کنند. در میان تمام اعضای یک کلونی موریانه، ملکه ها طولانی ترین عمر را دارند و در حدود 25 سال یا بیشتر زندگی می کنند.

موریانه ها کجا زندگی می کنند؟

منابع غذایی چیزی است که موریانه ها را به سمت خود می کشاند. این باعث می شود این حشرات به طرف هر نوع ماده چوبی موجود در محیط، جذب شوند. بنابراین موریانه ها می توانند در خانه ها، قطعه هایی از تنه درختان، شاخه های شکسته شده، هیزم و سایر سازه ها و فراورده های ساخته شده از چوب زندگی کنند. موریانه های موجود در درختان، می توانند درختان را نابود کنند و سبب از بین رفتن باغ ها شوند. بنابراین برای در امان ماندن از شر موریانه ها و خسارات ناشی از این آفات، به محض مشاهده نشانه های اولیه هجوم موریانه در خانه ها، این آفات را با استفاده از سم فوق العاده قوی کشنده موریانه ریشه کن کنید.

 

 

خرید سم موریانه کش ترمیدور

نحوه خرید سم موریانه را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید