نشانه های اولیه تهاجم موریانه به خانه

آفت ها معمولاً موجوداتی هستند که دور از چشم ما به خانه وارد می شوند. موش ها می توانند از میان یک شکاف عبور کرده و به داخل آشپزخانه ها بیایند، سوسک ها می توانند از طریق هواکش وارد شوند و باکتری های بیماری زا را گسترش دهند و عنکبوت ها نیز در گوشه و کنار اتاق ها تارهای خود را ایجاد می کنند. در این میان موریانه ها، رازآلودتر از تمام آفات به خانه های ما راه پیدا می کنند.

در حالی که آفاتی مانند موش، سوسک و عنکبوت نشانه هایی از حضور خود را به جا می گذارند، موریانه ها اغلب هیچ نشانه ای از خود بر جای نمی گذارند و می توانند سال ها یا حتی ده ها سال، چوب یک خانه را در حالی که کاملاً ناشناخته هستند، بجوند. پس چگونه باید موریانه های درون خانه را پیدا کنیم؟ علامت هایی وجود دارد که نشان دهد موریانه ها در یک خانه هستند، البته اگر بدانید باید چه چیزهایی را جستجو کنید و از کجا شروع کنید.

برای تمام افراد ضروری است که علائم نشان دهنده هجوم موریانه ها را بدانند، زیرا می تواند از صرف هزینه های گزاف در تعمیرات جلوگیری کند. خسارات ناشی از شیوع موریانه در یک شهر حتی می تواند از خسارات ناشی از بلایای طبیعی نیز بیشتر باشد.

از حقایق جالب در مورد موریانه ها این است که اگر از موریانه ها غافل شوید، آن ها می توانند چوب یک خانه را، 24 ساعت شبانه روز، 365 روز در سال، بدون هیچ گونه توقف و استراحتی بخورند. با گذشت زمان، این نوع حمله از سوی موریانه ها می تواند منجر به ریزش دیوارها و طبقات، درب ها و پنجره ها شود. در زیر لیستی از علائم اولیه که می توانید به منظور جلوگیری از صدمات زیاد به خانه و دارایی شما بررسی کنید، آمده است.

مهم ترین نشانه های وجود موریانه در خانه

1. بال های نیمه شفاف و ریخته شده موریانه

در حالی که بال های ریخته شده می تواند نشانگر وجود مورچه های بالدار نیز باشد، اما یکی از نشانه های تهاجم موریانه به خانه، تعداد زیادی از بال های موریانه های بالدار است.

هنگامی که موریانه های بالدار کلونی به بلوغ رسیدند، برای ایجاد کلونی های جدید، این موریانه ها به بیرون از کلونی پرواز می کنند. پس از جفتگیری بال های این نوع موریانه ها می ریزد. در این صورت می توانید بال های ریخته شده آن ها را در مکان هایی مانند قاب های پنجره، روی کف پیاده روها، پای دیوارها یا حتی در میان تارهای عنکبوت بیابید.

بالهای ریخته شده موریانه و موریانه های بالدار در حال پرواز از علائم وجود موریانه در خانه هستند

2. موریانه های در حال پرواز

دیدن موریانه های بالدار بسیار کم اتفاق می افتد، زیرا فقط یک یا دو بار در سال و فقط حدود 1 یا 2 ساعت ظاهر می شوند اما اگر این موارد را در خارج از خانه مشاهده می کنید، می توانید مطمئن باشید که یک کلونی رشد یافته در نزدیکی خانه و حتی ممکن است درون خانه وجود داشته باشد. اگر این دسته از موریانه ها را در داخل خانه مشاهده می کنید، این یک علامت است که در حال حاضر یک حمله از سوی موریانه ها در خانه شما صورت گرفته است.

3. تونل های گلی

تونل های گلی، تونل هایی هستند که موریانه های کارگر از خاک می سازند تا بتوانند از اثرات مضر خورشید و هوا در امان باشند و از این طریق خود را به منابع چوب برسانند. این موارد بیشتر در نقاط پنهان و سایه دار روی فونداسیون ها یا بلوک های سیمانی مشاهده می شود. بعضی اوقات آن ها حتی در میان بلوک های بتونی ساخته می شوند که باعث می شود یافتن موریانه ها دشوارتر نیز بشود.

4. صداهای داخل دیوارها

اگر مکانی در خانه وجود دارد که مورد هجوم موریانه قرار گرفته است، ممکن است بتوانید صدای موریانه ها را بشنوید، البته اگر شنوایی قوی داشته باشید یا از یک گوشی ضربان سنج استفاده کنید. صداهایی که می شنوید، صدای موریانه های سرباز است که سرشان را بر روی دیوارها می زنند. این حرکت یک نشانه از واکنش به احساس خطر توسط موریانه های سرباز است. این صدا مانند صدای ضعیف کلیک کردن به نظر می رسد اگر موریانه های سرباز احساس خطر نکنند و به آن عکس العملی نشان ندهد، به هیچ وجه چیزی نمی شنوید.

صدای ناشی از موریانه

بررسی وجود موریانه در محیط داخلی خانه

اگر توده های پوسیده چوب و یا اشکال دیگری از پوسیدگی چوب در میان وسایل خانه دارید، لازم است خانه را به جهت وجود موریانه ها بررسی کنید.

اگر قسمتی از یک وسیله چوبی پوسیده شده را جدا کنید و انبوهی از حشرات کوچک سفید را ببینید که شبیه مورچه هستند، به احتمال زیاد موریانه های کارگر را دیده اید و این احتمال وجود دارد که آن ها راه خود را به دیواره ها و سایر قسمت های چوبی سازه خانه پیدا کرده اند. موریانه های کارگر می توانند به اندازه طول یک زمین فوتبال برای یافتن غذا جابجا شده و حرکت کنند.

بررسی وجود موریانه در بیرون از خانه

اگر وسایلی چوبی در حیاط و یا محیط خارج از خانه دارید که بخشی از آن در تماس با خاک است به ویژه اگر در یک مکان مرطوب و سایه دار باشد، به دنبال شواهدی از فعالیت موریانه باشید. اگر به نظر می رسد روی سطح چوب شبیه به حکاکی شده و فرورفتگی هایی را در روی آن لمس می کنید، مطمئن باشید موریانه ها در آنجا در حال کار و تغذیه بوده اند. حفره هایی که توسط مورچه های نجار یا درودگر، یکی دیگر از آفات مخرب چوب، ساخته می شوند، صاف هستند.

آثار جویدن موریانه روی چوب با سیار حشرات چوبخوار متفاوت است

چرا جلوگیری از موریانه در طول سال بسیار مهم است؟

موریانه ها یک مشکل بزرگ در تمام جهان هستند. مهمترین دلیل برای گسترش مورریانه ها و مشکلات ناشی از آن ها، عدم آگاهی افراد برای شناسایی انواع موریانه و خسارات ناشی از آن ها می باشد. موریانه ها به آرامی در تمام قسمت های خانه نفوذ می کنند و اگر در مورد آن ها بی اطلاع باشیم نمی توانیم در زمان مناسب و به طور مؤثر برای مقابله با آن ها اقدام کنیم. در صورت شناسایی به موقع تهاجم موریانه ها به خانه، آن ها تهدید بزرگی برای ما محسوب نمی شوند.

تعداد کمی از آفات وجود دارند که بتوانند مانند موریانه، خسارات پنهانی زیادی به خانه وارد کنند. همه چیز درست مانند هر روز پیش می رود، که ناگهان متوجه می شوید که وسایل چوبی خانه توسط این حشرات مخرب چوب از داخل آن در حال خورده شدن است. این امر به این دلیل است که موریانه ها آشکارا به خانه های ما حمله نمی کنند. آن ها از مکان های پنهان به خانه های ما یورش می برند و چوب سازه خانه را جویده و آسیب های خود را در داخل آن، کاملاً دور از چشم ما ایجاد می کنند. بنابراین اگر در داخل دیوارهای خانه موریانه دارید، احتمال قوی وجود دارد که نخواهید توانست آن را شناسایی کنید. به همین دلیل، به این آفت معمولاً "نابودگر خاموش" گفته می شود.

همانطور که گفتیم موریانه ها به خارج از چوبی که از آن تغذیه می کنند، نمی روند. اگر این کار را می کردند، تشخیص آن ها آنچنان دشوار نمی بود. در عوض، این آفات ریز، تمام فعالیت خود برای خوردن چوب را درون همان چوب انجام می دهند. در حقیقت، موریانه های کارگر درست درون دیوارها، آن را می جوند و از لحظه ای از جویدن آن متوقف نمی شوند پس چگونه می توان با چنین حشره ای مبارزه کرد؟ یکی از بهترین روش های مبارزه با موریانه و دفع قطعی آن ها از خانه، استفاده از سم قوی و تخصصی ترمیدور است. این سم قابلیت نفوذ بالایی داشته و به عمیق ترین قسمت های کلونی موریانه نفوذ پیدا می کند.

 

 

خرید سم موریانه کش ترمیدور

نحوه خرید سم موریانه را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید