موثرترین روش ها برای کشتن موریانه

آیا نمی دانید چگونه موریانه ها را به طور موثری از بین ببرید؟ با ما همراه باشید تا از رایج ترین روش های مؤثر برای خلاص شدن از شر موریانه ها اطلاع پیدا کنید.

به نظر می رسد از بین تمام حشرات و همچنین جوندگان و خزندگان بی شماری که وجود دارند، خطرناک ترین نوع آفت، موریانه ها باشند. موریانه ها آفاتی هستند که می توانند بنیان خانه را تنها در مدت کوتاهی از بین ببرند.

بدترین قسمت این موضوع این است که آن ها در اوایل تهاجمشان قابل توجه و شناسایی نیستند، زمانی متوجه وجود موریانه ها می شوید که بسیاری از وسایل خانه توسط موریانه ها جویده شده است، زمانی که دیگر خیلی دیر است.

این موضوع مهمی است که شما برای محافظت از خانه در برابر موریانه ها اقدامات احتیاطی انجام دهید. قبل از اینکه مستقیماً به راه های کنترل موریانه ها بپردازیم، باید اطلاعاتی در مورد آن ها داشته باشیم.

انواع موریانه ها

1. موریانه های زیر زمینی

موریانه های زیر زمینی در خاک زندگی می کنند و یکی از بزرگترین لانه ها را می سازند. آن ها از طریق درختان و الوار موجود در ساختار خانه ها لانه هایشان را به هم وصل می کنند. این موریانه ها یکی از مخرب ترین گونه ها محسوب می شوند آن ها با سرعت زیاد جنگل ها و خانه ها را نابود می کنند.

2. موریانه های چوب مرطوب (دامپوود)

این نوع از موریانه ها بیشتر در جنگل هایی یافت می شوند که رطوبت بالایی دارند. این موریانه ها به ندرت در خانه ها یافت می شوند. دلیل این امر این است که در خانه ها چوب هایی استفاده شده است که فاقد رطوبت است. همچنین نیازی به تماس با خاک ندارند و بیشتر در جنگلهای مرطوب مشاهده می شوند.

3. موریانه های چوب خشک (درایوود)

این نوع موریانه ها به طور معمول در چوب های کف خانه و الوار یافت می شوند.

آن ها نیازی به تماس با خاک ندارند. این نوع موریانه ها مسئول اصلی آسیب رساندن به خانه ها هستند.

موریانه های چوب خشک نسبت به موریانه های زیر زمینی آهسته تر آسیب ایجاد می کنند. از این رو، مشاهده می شود که موریانه های زیر زمینی در مقایسه با سایر موریانه ها صدمات بیشتری وارد می کنند.

نشانه های وجود موریانه

چگونه می توانید بفهمید که خانه شما مورد حمله موریانه ها قرار گرفته است؟

نشانه های ورود موریانه به خانه چیست

شما باید در جلوگیری از آلودگی خانه به موریانه محتاط باشید. در اینجا به چند نشانه اشاره می شود که به شما کمک می کند تا بتوانید متوجه شوید که موریانه ها خانه شما را آلوده کرده اند:

1. آسیب به چوب و وسایل چوبی

اگر برای ساخت قسمت های مختلف خانه از چوب استفاده کرده اید، مراقب باشید.

همیشه به زیر سطح چوب نگاه کنید. آسیب هایی که به چوب وارد می شود، معمولاً در پشت و زیر سطح، مانند کف و دیوار مشاهده می شود. بیشتر خانه ها دارای کف چوبی هستند و بسیار مهم است که هفته ای یکبار به کف خود یا سایر سازه های چوبی نگاهی بیندازید تا بدانید خسارت ایجاد شده است یا خیر؟

همانطور که می دانید موریانه ها اساساً به چوب ها آسیب می رسانند. آنها در جستجوی سلولز چوب را میجوند با گذشت سال ها، چوب ضعیف می شود و آسیب ساختاری ایجاد می کند.

2. بال های موریانه

موریانه ها دارای بال هستند ممکن است بال های ریخته شده موریانه را در نزدیکی پنجره، درب یا سایر نقاط دسترسی به خانه پیدا کنید.

موریانه های بالدار نر و ماده در فصل تولید مثل، در دسته های بسیار بزرگ به بیرون از کلونی می آیند. بال های آن ها پس از جفت گیری می ریزد. به همین دلیل یکی از علائم مهم در هجوم موریانه ها و ساخت یک لانه جدید، مشاهده بال های ریخته شده موریانه است.

بالهای موریانه بر خلاف بال مورچه ها هم اندازه خودشان است نگاهی دقیق تر به هر گوشه خانه خود بیندازید اگر بال پیدا کردید، باید اقداماتی فوری انجام دهید.

3. تونل های گلی

لوله های گلی را می توان در نزدیکی درختان یا پوسته های درختان و یا زمینی که در کنار دیوار خانه وجود دارد یافت.

همانطور که می دانید موریانه ها برای زنده ماندن به دمای معینی نیاز دارند آن ها در جاهایی که رطوبت وجود داشته باشد رشد می کنند.

لوله ها یا تونل هایی که ایجاد می کنند باعث خنک شدن هوا می شود تا به اندازه کافی رطوبت دریافت کنند. شما ممکن است قسمتی از لوله را خراب کنید تا ببینید آیا موریانه ها در آن در حال حرکت هستند یا خیر؟

موریانه ها می توانند به سرعت لانه جدید خود را بازسازی کنند قبل از ویران شدن خانه شما باید اقدامات لازم انجام شود.

لانه های گلی و طویل از نشانه های تهاجم موریانه است

4. ایجاد حالت پوک شدگی در چوب

شما باید به زیرزمین خانه تان بروید و کف پوش خانه را بررسی کنید تا هر گونه خوردگی و پوک شدگی در آن را بیابید.

تا زمانی که چوب ها از درون خورده نشوند حالت پوکی در آن ها اتفاق نمی افتد. شما باید چوب را با پیچ گوشتی فشار دهید و استحکام آن را تست کنید اگر چوب به راحتی از بین برود، نشانه ای قطعی از وجود موریانه است.

5. فضولات موریانه

با چراغ قوه به دنبال فضله موریانه در خانه باشید. فضولات موریانه ممکن است دانه های ریز قهوه ای تیره یا به رنگ چوب باشد. این فضله ها در نزدیکی چوب پوک شده یافت می شوند که نشان دهنده آلودگی خانه به موریانه است.

چه چیزی موریانه ها را می کشد؟

موارد بسیاری وجود دارند که منجر به نابودی موریانه ها می شود.

مواد شیمیایی خاصی وجود دارند که می توانند بلافاصله جمعیت موریانه های یک کلونی خاص را نابود کنند. با این وجود، ممکن است محدودیت هایی در استفاده از مواد شیمیایی خاصی در محل زندگی شما وجود داشته باشد.

1. گرد پرمترین

این ماده یک حشره کش طبیعی است که برای یک دوره طولانی مؤثر است. این ماده نه تنها برای موریانه ها بلکه برای مورچه ها، کنه ها، زنبورها، سوسک ها و سایر حشرات رایج در خانه مؤثر است .

2. گرد آرسنیک

این نیز یک ماده شیمیایی مؤثر برای از بین بردن موریانه است. اگر یک موریانه با گرد آرسنیک در تماس باشد، احتمالاً سایر موریانه های آن کلونی، تبدیل به طعمه ای برای آن خواهند شد.

3. دمای پایین

دمای پایین موریانه ها را از خانه خارج می کند. درجه حرارت پایین برای موریانه ها معادل 28 درجه سانتیگراد زیر صفر است.

4. غرقابی کردن، موریانه ها را از بین می برد

اگر یک باغچه دارید و می بینید که لوله های گلی کوچکی ایجاد شده اند. پس از کندن، روی آنها آب بریزید تا در آب غرق شوند. به این ترتیب شما می توانید به طور طبیعی از شر موریانه ها خلاص شوید.

روش های خانگی مبارزه با تهاجم موریانه

5. گرما و نور خورشید

اگر نور خورشید به اندازه کافی به خانه نفوذ نکند، احتمالاً موریانه ها خانه را ویران می کنند.

نور خورشید نقش مهمی در کشتن موریانه ها به طور طبیعی ایفا می کند. پنجره ها را در طول روز نبندید اجازه دهید نور خورشید به میزان کافی وارد خانه شود.

6. استفاده از نمک

نمک می تواند روشی مؤثر و طبیعی برای از بین بردن موریانه ها باشد. فقط کافیست که یک شیشه مربا را به میزان یکسانی از آب و نمک پر کنید. محلول نهایی باید خیلی شور باشد.

یک سرنگ تهیه کرده و آن را از آب شور پر کنید. آن را در تمام مناطق آلوده تزریق کنید موریانه ها در اثر کمبود آب از بین می روند.

چگونه خودتان موریانه ها را بکشید

روش های بی شماری برای کشتن موریانه ها وجود دارد. موریانه های مختلف به راهکارهای متفاوتی جهت نابودی نیاز دارند. در اینجا چند روش دیگر برای از بین بردن موریانه ها وجود دارد.

کشتن موریانه های چوب خشک

1. روغن پرتقال

روغن پرتقال عصاره ای از پوست پرتقال است. این ماده در آب محلول نیست. شما باید در استفاده از این روغن بسیار مراقب باشید زیرا برای انسان خطرناک است.

اگر به اشتباه از این روغن استفاده کنید ممکن است موجب سوزش پوست و چشم گردد.

روغن پرتقال با از بین بردن غشاء سلولی بدن حشرات موجب نابودی آن ها می شود.

شما باید یک سوراخ کوچک در چوب آلوده ایجاد کنید و روغن را درون فضاهای توخالی بریزید. نتایج آن طی یک یا دو هفته مشخص می شود.

2. نور خورشید

همانطور که قبلاً گفته شد، نور خورشید مقرون به صرفه ترین روش برای از بین بردن موریانه ها است.

موریانه ها تاریکی را دوست دارند. به همین دلیل درمعرض قرار دادن آنها در مقابل نور خورشید حتی برای یک بار، منجر به نابودی آنها خواهد شد. به عنوان مثال، اگر میز یا صندلی شما آلوده شده است، می توانید آن را به مدت ۲ تا ۳ روز زیر نور آفتاب قرار دهید.

موریانه ها با قرار گرفتن در معرض نور خورشید از بین می روند

کشتن موریانه های زیر زمینی

1. بوریک اسید

بوریک اسید یک حشره کش طبیعی است که آب بدن حشرات را خشک و سیستم عصبی آنها را متوقف می کند. میتوانید چوب را به اسید بوریک آغشته یا آنرا به چوب اسپری کنید.

این اسید در صورت استنشاق می تواند برای انسان سمی باشد.

هنگام استفاده از این اسید، باید از ماسک و دستکش استفاده کنید. حیوانات خانگی و فرزندان خود را از این ماده دور نگه دارید.

2. نماتودها

نماتودها گونه ای کرم هستند و به دنبال میزبان هایی مثل موریانه ها می گردند. می توان از آن نیز استفاده کرد که در حدود 48 ساعت موریانه ها را از بین می برد.

نماتود ها برای گیاهان، انسان ها یا حیوانات اهلی مضر نیستند. از این روش صبح زود یا بعد از غروب آفتاب استفاده کنید.

کنترل موریانه ها از طریق روش های دیگر

1. روش تله مقوایی

شما به نوارهای باریک و مسطحی از مقوا نیاز دارید. مقوا را مرطوب کنید و آن را در جایی که موریانه وجود دارد قرار دهید. موریانه ها از سلولز تغذیه می کنند و مقوا ها نیز سرشار از سلولز هستند.

هنگامی که مقوا به موریانه ها آغشته شد، باید آن را بیرون آورده و بسوزانید این روند باید چندین بار تکرار شود تا بهترین نتیجه را به دست آورید.

در نظر داشته باشید که این روش یک راه حل است که ممکن است مشکلات عمده ناشی از موریانه ها را حل نکند. در این حالت احتمالاً شما به برخی روش های دیگر جهت از بین بردن موریانه ها نیاز پیدا خواهید کرد.

2. طعمه های دفع موریانه

این طعمه ها به صورت آماده در بازار وجود دارند. تمام آنچه که شما نیاز دارید طعمه های موریانه است که می توانید آن را مستقیماً درون زمین قرار دهید. موریانه از آن تغذیه کرده و از بین میروند.

استفاده از طعمه می تواند یک ابزار عالی از روش هایی باشد که خودتان میتوانید انجام دهید. این روش نه تنها موریانه ها را می کشد بلکه کلونی های آن ها را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

در صورت تهاجم موریانه به خانه باید سریعاً آن ها از بین ببرید

طعمه را می توان در مکان هایی استفاده کرد که ممکن است سموم دفع آفات یا مواد شیمیایی برای خاک یا گیاهان خطرناک باشند.

3. از بین بردن رطوبت: تمام سازه های چوبی را خشک نگه دارید. اجازه ندهید رطوبت داخل چوب نفوذ کند هر لحظه ای که می گذرد احتمال آلودگی با موریانه وجود دارد.

هزینه از بین بردن موریانه ها

رهایی از موریانه ها چقدر هزینه دارد؟ کاملاً بستگی به این دارد که چه نوع روشی را انجام می دهید اگر مشغول انجام روش های خودتان هستید، در مقایسه با خرید بسیاری از مواد یا وسایل دفع موریانه تقریباً هیچ هزینه ای نخواهد داشت. اما در مواردی خاص و زمانی که آلودگی موریانه ها شدید است باید بیشتر سرمایه گذاری کنید.

برای انجام روش های ویژه برای تمیز شدن چوب نیاز به خرید مواد شیمیایی دارید به عنوان مثال از محصولاتی که بورات دارند استفاده کنید. بورات در اصل نوعی نمک است که برای از بین بردن موریانه استفاده می شود.

این ماده محافظ چوب با سمیت کم است و تأثیری منفی بر محیط زیست نمی گذارد. کاملاً درون چوب نفوذ کرده و بلافاصله موریانه ها را از بین می برد.

اکنون که راجع به از بین بردن موریانه ها اطلاعات کافی دارید، وقت آن است که بررسی های لازم را جهت یافتن بهترین و سریع ترین روش نابودی موریانه ها، یعنی استفاده از سموم تخصصی ضد موریانه، را انتخاب کنید و از شر آنها خلاص شوید.

 

 

خرید سم موریانه کش ترمیدور

نحوه خرید سم موریانه را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید